tisdag 17 maj 2011

"Home Made Cookie Stamper"

Den här fina lilla grejen var jag bara tvungen att testa. 
Jag fick den av Daniel i födelsedagspresent för ett litet tag sedan, och det känns ju lite skoj att stämpla text på sina kakor, eller hur?

Jag vet faktiskt inget kakrecept som lämpar sig bra för stämpling, därför tog jag helt enkelt receptet från den medföljande bruksanvisningen för att testa. 
Bilden är tyvärr inte helt perfekt, men kort sagt så blandar man ihop mjöl, socker, bakpulver och salt(jag hade inget vaniljextrakt så jag tog helt enkelt vaniljsocker och blandade i det också) i en bunke. 
Sedan smör som hunnit bli lite mjukt, blandar med mixer och häller i en äggula under omrörning. Här hällde jag också i lite smält choklad för att få "swirls" i kakdegen. Just det gick väl sådär, men det kan bero på att jag mixade för länge.

Nu ska degen stå en timme i kylen så att det blir lättare att rulla kakbollar.

efter kylen rullar man små bollar av degen, lite mindre än golfbollar, plattar till dem lite med handen och stämplar. Det låter lätt, men det är lätt hänt att man trycker fel så att det blir snett. 
Sedan ska de in i ugnen på 190 grader och stå i ca 6-8 minuter. 

Så här fint blev det!
Visst att kaktrycket inte blev perfekt, men övning ger ju färdighet, försöker jag en annan gång blir det säkert jättebra och ännu tydligare.

Det var en dag med kakor. Jag tror dock jag tar kakao i dem nästa gång, för en finare färg och roligare smak. Jag följer för övrigt sällan recept exakt, utan brukar ändra lite där jag tycker att det känns värt. Oftast går det bra. (Utom när det kommer till macarons, då måste det faktiskt vara millimeterprecision) 

Inga kommentarer: