måndag 4 april 2011

Har man ingen bil får man flytta med tåg

Vi har ju ingen bil, men samtidigt är vi otroligt resande människor som tar kollektivtrafiken så långt det är möjligt. Idag testar vi konststycket att flytta möbler med tåg.

Först gjordes en liten förundersökning. Är det okej att göra såhär?


(Ungefärlig återberättelse av samtalet till SJ:s kundtjänst)
Pierre: - "Hej, jag tänkte ta på ett stort paket på tåget. Får man det?"
kundtjänst:- "Ja, så länge du kan bära det själv kan du det."
Pierre: - "Men det är verkligen jättestort. Typ 100*50*120 cm och så väger det ca. 50 kg. Jag kommer att ta det på en magasinkärra. Fungerar det verkligen?"
Kundjänst: - "Ja.... men så länge du kan bära det själv och får på det på tåget så är det helt OK."
Pierre: - "Men vad bra! Tack så mycket då!"


*klick*


Slutsats: Man får ta stora paket på tåg. Man får dock inte ta med cyklar på tåg. Trots att de är både lättare och mindre än vårt paket...

 Sagt och gjort. Vi tog båda tåget till Kalmar med en magasinkärra för att hämta sekretären(Och min kaffebryggare. Men det hör inte till historien).  Vi passade också på att hälsa på Elin och Emil, som har lagerhållit vår sekretär sedan vi flyttade från kalmar i juni 2010. Dock var jag fortfararande riktigt nervös för att det inte skulle gå. Min plan B handlade om att snabbt boka av min resa och låta Pierre åka tillbaka själv medan jag sov ännu en natt i Kalmar och åkte med första bästa tåg på tisdag. Tack och lov var det dock ingen som sa något om sekretären när vi klev på tåget.


Bilderna är för övrigt tagna med min gamla Canon s3is som av någon anledning fick för sig att förminska alla bilder tagna i manuellt läge till VGA. Känns ju skojigt.

Här har vi Elin och Pierre med sekretären vid tåget.
Och här ser vi kärran och sekretären stående på tåget. Det gick mycket, mycket lättare att få upp den än vad jag trodde. Tack och lov är det inte så många som åker tåget mot Göteborg klockan 18.00 en måndagkväll. I varje fall inte idag. Gott om plats.
Och här ska jag och Pierre sitta. Vi fick visst en plats vid ett bord idag.

.... Fortsättning följer med inlägget om att ta stora möbler på en spårvagn. Men det blir senare. Vi sitter ju fortfarande på tåget i skrivande stund. Klockan 21.51 räknar vi med att vara framme

Inga kommentarer: