torsdag 10 september 2009

Teknikens under.

Så här sitter jag, någonstans på BBS(Det står för övrigt för Baltic Business school. Det förklarar väl varför föreläsningarna är på engelska) och väntar på att min nästa föreläsning ska börja. Bakom mig står en gammal "Macintosh plus" inglasad i väggen. Bredvid den finns en gammal fyrkantig mus som jag tyvärr upptäckte efter att jag tagit bilden, och eftersom det är lite jobbigt att hålla datorn i en hand så att det kan fotografera så blir den bara halvvägs med. Undrar hur länge sedan sådana datorer stod i datarummet. Det måste ju ha varit ett tag sen. I ett annat fönster står en gammal pc, som mest ser ut som en liten 12-tumsTV med ett gigantiskt tangentbord. De viktigaste knapparna är röda och en liten inspelningsapparat står bredvid. Och här sitter jag med min lilla dator, med ungefär lika stor skärm som macen, men men en fruktansvärt mycket mer lätthanterlig och flyttbar dator.
Är inte teknikens historia intressant? Det kan ju faktiskt inte vara så himla många år sedan de här användes. Mitt första år på gotland 05-06 använde ju fortfarande tjockdatorer med windows 95. året efter var alla plötsligt plattskärmar och windows xp, samma som jag använder nu. Det gäller väl bara att orka byta ut det gamla.
Och jag har skaffat en grupp, fast hälften av gruppen vet inte om att de ska jobba med mig. Det ska de dock få veta. Sen, när jag mailar dem. Hoppas de är bra på engelska.

Tio minuter till lektionsstart.

1 kommentar:

Emiru sa...

Ibland går tekniken däremot inte frampt utan bakåt verkar det som :) fråga microsoft.