onsdag 16 juni 2010

Test av gröna fingrar

Idag har dagen äntligen kommit då jag kan börja testa mina "gröna" fingrar. Idag har jag nämligen börjat odla på Daniels balkong(lite sent, jag vet, men nu blev det såhär). Igår var Pierre snäll och köpte balkonglådor från Bolagret samt blomjord... även om jag vill minnas att jag bad om planteringsjord, men jord som jord, eller hur?

Men vad är det egentligen för skillnad på "planteringsjord" och "blomjord"? Kan man bara plantera blommor i blomjord? Växer grönsaker bättre i planteringsjord? Någon får förklara det där för mig. Hur som helst har jag använt blomjord nu eftersom det var det Pierre hade köpt.
Svart och fin är den iallafall.
Och så är det dags för plantering. Vad ska jag odla? Salladslöken ska tydligen planteras senast i maj, så den är väl ingen mening att försöka med. Då blir jag väl bara besviken. Det blir plocksallad och morötter, för det har jag hört ska vara enkelt och ge snabb utdelning. Dessutom ska sallad funka bra i balkonglådor.

Så här står det på baksidan av påsarna, men vad betyder det? Jag förstår inte. Först ska jag peta ner fröna ca. en centimeter i jorden. Så långt OK. Men sedan då? kryper plantorna ner 30 centimeter eller är det så att de behöver 30 centimeters djup? För i såna fall har jag misslyckats. de där lådorna kan inte vara djupare än 20. och ska man lägga de på 5 centimerers mellanrum?
Ok, så kanske det är.
Sedan ska de ha mycket sol... jaja, de får vad de får. Jag rår inte över vädret. Och så kan jag skörda någon gång mellan juli och oktober. hmm.. frågan är om jag är här då. Annars får jag flytta dem.

Okej, nu har jag planterat. Det ser ju fint ut. Hoppas jag gjort rätt nu bara. Jaja, vi märker hur det går.

Fortsättning på Fridas odlingsexperiment följer.


1 kommentar:

Eligin sa...

Kan du inte komma och hämta din elaka kaffeplanta istället? Du kan ju odla på den.