tisdag 7 september 2010

Tillgänglig eller inte... det är frågan

Under de hittills två timmar och 25 minuterna som jag spenderat på det här tåget mot kalmar har jag funderat på det här med tillgänglighet och sociala mediers uppdatering av våra liv.

Vi blir alltmer tillgängliga idag, vi berättar utan att ens trycka på en knapp till omvärlden vad vi lyssnar på just nu via lastfm, vi berättar allt vi tänker på via facebook och twitter och berättar till och med var vi befinner oss just nu via foursquare, twitter, facebook(facebook places) eller som jag, via google latitude.
Den där kartan till vänster om texten uppdaterar nämligen i realtid vilken stad jag befinner mig i just nu. om man känner mig lite bättre kan man till och med hela tiden få veta vilken gatuadress jag befinner mig på.

Är det inte häftigt?
Dock är det inte så konstigt att man samtidigt oroar sig för om man genom det här uppmuntrar stalking och att det gör det lättare för våldsamma personer att planera något brott mot dig. Kanske det.
Folk förstår inte alltid varför jag och Pierre direkt delar vår position till varandra.
- "Tänk om han plötsligt är på något ställe där du inte vill att han ska vara?"
- "Men då stänger han väl av latitude?" säger jag.
- "Men tänker inte du då 'varför stänger han av? döljer han något?'?"

Nej. faktiskt inte.
Precis som han inte kräver att jag ska vara uppkopplad hela tiden.
Fast det är jag ju. För jag gillar tanken på att om jag skulle tappa bort min mobil kan jag hitta den igen. Eller... om jag råkar ut för en olycka så kan folk hitta mig.

Förresten undrar jag snarare hur folk INTE kan veta var jag är och varför när jag delar med mig av mitt liv så mycket som jag gör.
Fast jag vet ju, att folk dels inte alltid vet hur man gör och dels inte riktigt bryr sig så mycket. Det är väl bara jag. Nu är jag i Värnamo förresten. Det borde du kunna se på kartan bredvid. Om telefonen inte dött än. om en och en halv timme borde jag vara framme i Kalmar.
Men om du skulle bry dig så kan du läsa om en chokladkaka jag testade för en stund sedan på Twitter. Skoj?

Inga kommentarer: