torsdag 8 december 2005

Botten

Okej...Frida har nått botten. Jag sitter och lyssnar på en skiva med Shakespearemusik som jag lånat från skolan. Fast... det är inte så illa. jag såg den där låten från Trettondagsafton. "with hey,ho, the wind and the rain..."

Fast den har jag itne lyssnat på än.

Jag såg nämligen också ett par "stormenlåtar" och eftersom de var först så började jag med dem. Jag hittade en låt Elin skulle gilla också.. när jag inte orkar byta låtar emellan.

"We be soldiers three"
Hon skulle gilla den, jag lovar.

Jag hittade stormen låten som jag och Anna sjöng i slutet, den om honungsbin och sånt. JAg minns inte texten längre. Men jag förstår att det är rätt text. det började iallafall...få se nu. jag tror det var "jag honung suger som ett bi, trädens krona bor jag i...." nånting sånt. Och den här heter "where the bee sucks" och börjar med "where the bee sucks, there suck I ", jo, det är rätt låt.

Det var länge sen. Men den låter inte som våran låt. men våran var ju nyskriven på en gammal text. så... ja... nej, nu måste jag lyssna på "hey ho låten"

"Oh!! jag fattade itne vilken låt det där var. den andra låten från Stormen.
Men nu plötsligt. Det är ju min...min bing bångkörlåt.
fast utan bingbångkör, det är inte min låt längre. men plötsligt känner jag igen texten . det ä'r så svårt att känna igen låtar om man inte vet vilka det är. De sjönger med en skum flickröst trots att namnen säger en mans namn. det är nån skum klassisk grej. Men jo, visst är det den. tror jag iallafall.

"Full fathom five thy father lies;
Of his bones are coral made;
Those are pearls that were his eyes;
Nothing of him that doth fade,
But doch suffer a sea-change
Into something rich and strange.
Sea nymphs hourly ring his knell.
Hark! Now I hear them,
Ding dong bell."

"Din far bor djupt, väl famnar sju.
Hans ben de är koraller.
Hans ögon äro pärlor nu;
i havet inte faller..."
Jag hör den sjungas i huvudet. Av mig förståss. jag är den enda som sjungit den låten med våran melodi.


Nyskriven melodi.

Oh my god... Låten som var så bra i filmen är verkligen skit. melodin liknar visserligen den melodin jag hört, men den här är mer utsmyckad och...VARFÖR en tjejröst? jag fattar inte?

men men.

suck.

Vi hade luciatåg idag. det första luciatåget för året.
Jag var lucia. som de som läser min blogg vet.
Ja, eller kanske minns. vad vet jag.

Det gick...bra.
det var inte liika läskigt som jag trodde med alla ljusen. det var ganska kul till och med. och sååååå mycket stearin fick jag itne i håret. men...ja det gick okej.

nästa luciatåg är på söndag. och då är det även julkonsert.

Flöjtspel med flera olika flöjtstorlekar. sopran, alt tenor.. det ska bli kul.

2 kommentarer:

Eligin sa...

Så skicka mig låten då så jag får höra.

Frida sa...

Det känns som om jag lyssnade på låtan för tre år sen. Alltså kan jag inte det.