måndag 1 september 2008

Mina minuter som masterstudent

Läs alltid igenom tider noga!
Det är ett viktigt råd. att alltid noga läsa igenom alla tider och uppgifter man får som ska hjälpa en senare. För glömmer man bort dem blir det himla jobbigt.
tillexempel idag så klev Daniel och jag upp vid sju på morgonen för att gå till uppropet för musikvetenskap. Vi trodde den började klockan nio.

Hur som helst, vi åker in och allt är lugnt. vi är till och med tidiga så jag köper en sandwich i automaten där i vera sandberg.
Så ser vi att de öppnar salen, och vi går med alla andra människor in. Att de ser mycket smartare ut är inget vi reflekterar över då. Väl därinne får vi en lapp där det står olika saker på engelska där vi tydligen ska närvara vid olika tillfällen under dagen. "Ska vi vara här ända till FEM!" säger då Daniel och stirrar surt på pappret. "Jag vet inte... "säger jag och stör mig på att jag inte känner igen läraren. jag trodde det skulle vara samma som sist.
Dock känner vi blickar från övriga studenter som tittar på oss.
Plötsligt slår de också på en powerpointpresentation med rubriken "Introduction to master studies at Chalmers"

Daniel ser den först och skriker till att "vi ska nog inte vara här!". då springer vi snabbt till dörren för att ta oss ut. DEN ÄR LÅST! vi kommer inte ut! jag börjar frenetiskt tänka på hur man bryter upp nödlåset, för jag ser ingen nyckelsymbol som en skylt hänvisar till. Daniel oroar sig för att behöva gå till andra ingången. Jag oroar mig mest för att behöva konfrontera läraren med att vi gått fel. Och för att komma ut förståss. Men tillslut, en liten liten silverknapp precis bredvid nyckelhålet. Vi är ute.

Men det är inte över.
tydligen tycker folk att vi ser ut som smarta människor som inte alls bara tagit fel på tid och lokal när några lärare frågar oss om vi är masterstudenter. "NEJ!" säger vi och springer vidare någonstans där vi kommer undan denna galenskap.

Tack och lov. Vi går till kårhuset istället och köper en kaffe och läser GT i en halvtimme.

Inga kommentarer: