onsdag 27 maj 2009

Man kunde ju spendera en timme bättre

Jag satte mig i föreläsningssalen, lite smått trött och allmänt ointresserad av omvärlden. Så ser jag alla böcker folk sitter med. De har jag inte sett förr. "Nej... har vi skaffat nya böcker nu igen?" tänker jag, "jaja..."
"Böcker att köpa in - Sveriges rikes lag och ekonomisk familjerätt." Skrev jag då överst på mitt papper när jag satt mig i föreläsningsalen.
Så börjar folk prata. Det här är inte min lektion. I min grupp har minsann ingen frågat nåt om hur bohaget ska delas upp vid en separation. Och vi har absolut inget intresse av hur Malte och Hulda ska dela det arv de fått. Det här kan omöjligt vara min lektion!
Så istället för att lyssna på vad läraren sa satt jag istället och skrev....det här:

"SKAFFA INTE! Du har gått på fel lektion, pucko! KLANT.

Okej, jag har råkat trilla in på en lektion om lagar. Jag så ju förståss att folk hade andra böcker redan när jag satte mig, men grejen är att jag bara tänkte 'fan, nu måste jag köpa fler gigantiska böcker - Sveriges rikes lag.... Ok...'
Hur gick det här till? Det står ju "Volvosalen" på mitt schema? Det här är väl volvo? VÄL? Jg måste dubbelkolla när jag äntligen kommer härifrån...
Undrar vilken nivå det här är på? Jag hoppas att det är grundkursen... jag vill hem!! Varför satte jag mig inte vid dörren så att jag har kunnat smita ut lätt? Varför måste jag alltid sätta mig längst upp i mitten? Då kommer man ju aldrig ut...

Tänk om läraren frågar mig något? Då är det kört. Då är det bara att springa för fullt... Vad är sktee? vad är gg? vad är ee? Och vad är sktgg? Jag kommer dö... kan inte klockan gå snabbare? Undrar om någon tittar på mig och undrar vem jag är? Vad viskar folk om?
20 minuter kvar..."

Så gick det till...ANDRA gången jag gick till helt fel lektion. Den här gången var jag dock tvungen att stanna tills timmen tog slut. Förra gången kunde jag och Daniel bara smita ut lite försiktigt innan det ens riktigt börjat. Det var skönt.
Det här hände för övrigt den 15/5-09. Det skrev jag ännu mer överst på pappret.

Inga kommentarer: