söndag 9 augusti 2009

Jag och mina E-nummer

Häromdagen var vi på Burger King, Pierre och jag. Jag kände mig nyttig och bad att inte få någon majonäs på min kycklingburgare(Jag vet! Visst är jag skicklig att jag kunde gissa att det var majonäs på den!? eller så är det majonäs på precis allt...). Hursomhelst, så fick jag ingen majonäs, och minimorötter till min vitlöksdipp. Ja, det var då Pierre började titta på innehållsförteckningen till den lilla,lilla förpackningen med dipp. 4 konserveringsmedel, 2 stabiliseringsmedel och ett surhetsreglerande medel. Alltså, vad har man blandat om man behöver 2 olika medel för att det ska hålla ihop? Och hur länge har det stått där på Burger King om inte ett konserveringsmedel räcker för att det ska hållas? Ett år, två? Fler?

Är det inte intressant det där med E-nummer. Att inte ha en aning om vad det egentligen är i dem, för hur ska man någonsin kunna lära sig alla namn bakom numrena? Okej, så e-numrena på min vitlöksdipp:
konserveringsmedlen: E202- kaliumsorbat, E211-natriumbensoat, E262- natriumväteacetat, E270- natriumlaktat
Stabiliseringsmedlen: E412-guarkärnmjöl, E415- xantangummi
surhetsreglerande medel: E330-citronsyra(görs av melass med mögelsvampar)
På pierres:
stabiliseringsmedlen: E1422-Acetylerat distärkelseadipat, E412 - guarkärnmjöl, E415- xantangummi
surhetsreglerande medel: E330-citronsyra
konserveringsmedel: E202 - kaliumsorbat(Ett salt av sorbinsyra), E211- natriumbensoat
färg: E160a-betakaroten(gulorange)

Alla idéer om det där med mat och e-nummer och äkthet har jag fått från boken av Mats-Eric Nilsson och hans böcker "Den hemlige kocken" och "Äkta vara: Din guide till oförfalskad mat". Efter att man har läst den kan man knappt handla mat i vanliga mataffärer längre.
Men läs dem, de är bra.

Speciellt "xantangummi" låter ju mysigt.

Inga kommentarer: