söndag 2 augusti 2009

Silverrent

Nu är jag på väg hemåt från Särö. Två dagar och en massa jobb senare är jag ledig i flera dagar. Jag berättade att jag skulle flytta iväg, och inte komma tillbaka mer efter augusti. Lite tråkigt, jag har ju ändå trivts jättebra där det senaste året, det enda jobbiga var den långa restiden. Dock, så brukar jag säga att det kan vara skönt med så lång restid eftersom jag kan sitta och plugga under tiden. Det är inte sant. Eller jo, det är delvis sant. Ja, jag kan sitta och plugga, men det gör inte direkt den långa resan mindre lång.Nu när jag släpar med min lilla älsklingseee har det dock blivit bättre. Då kan man sysselsätta sig. Men… Att åka en timme dit och en timme hem(en och en halv på natten) är inte kul, hur man än ser på det.

Jag känner att jag kanske borde ha tvättat händerna innan jag åkte. Fingrarna luktar fortfarande av gummihandskarna jag hade på mig när jag putsade silver.

Åh förresten, minns du den där putsplattan med stjärnor i som de gjorde reklam för i tv-shop för jättemånga år sedan? Den där när man lade ner silvret i en skål med vatten och den där plattan och så blev det jätterent och riktigt lyste? Precis så såg det ut när man doppade silvret i något silverputsmedel. Det blev så rent. Är det inte fantastiskt? Det lyste liksom om silvret..

Ni fattar? Man doppade silvret baljan och så blev det jätterent? Åh så fascinerad jag var över vad den vätskan kunde göra. Tänk bara om man hade massor med silver och så det där silbertauchbaden…(Det hette något sånt. Tyskt var det) Underbart. Alldeles alldeles underbart.

Ingen bild hittade jag för det... däremot en bild på en näckros i från mälarbaden.


Och snart ska jag hälsa på PU i PU-rummet!

2 kommentarer:

Karin sa...

Ha, ha...
En sån där fantastisk "platta" kan du tillverka själv, och det fantastiska medlet är vanlig målarsoda eller hushållssoda.
Koka upp vatten.
Lägg ett ark aluminiumfolie i diskhon ( som ska vara av rostfritt stål )
Häll i vattnet och någon matsked soda.
Lägg i silvret, och låt det ligga där i badet en stund.
Ta sedan upp grejerna och diska dem.
Torka. - Klart ! =)
Tror till och med det brukar stå på förpackningen på hushållssodan hur man gör.

Jag klickade på dina annonser...
Du är så välkommen till min vanliga blogg ! ;)
/ bloggbetalt

Frida sa...

Ja, fast det fantastiska kemiska medlet är lite svårare. Det är ju den som var rolig. Luktade illa av kemikalier gjorde den också. Den vätskan var bättre än vad en sådan där platta kan.