onsdag 21 maj 2008

Semifinalen

En dag efter alla andra såg jag nu äntligen Semifinal 1 av Eurovision Song Contest. Imorgon missar jag den också. Tusan. Men. Nu såg jag iallafall. Och här är mitt utlåtande. Det mesta är dåligt, enligt min mening, men i vanlig ordning så dömer jag himla sällan låten, utan bara artisterna, och oftast mest deras kläder. Och ibland deras oförmåga att uttala engelska ord. Och ibland deras utseende i övrigt.(Som Harry Potter som vann förra året, ni vet)
  1. Montenegro: Töntiga dansare i bakgrunden.men kul att de sjunger på sitt eget språk. Och han själv ser ut som om han ska ut och bygga cortège.
  2. Israel: Två ord. Plocka ögonbrynen (och ta bort den där hemska pricken mitt emellan. Sen kanske jag kan lyssna)
  3. Estland: verkar lite som en estnisk “I love Europe”. Fin flagga. Om man är från Estland. Här gillar man sitt land. Men oh vad löjligt… jag dör…
  4. Moldavien: Varför sjunga på engelska om man inte KAN engelska? Jag klarar inte ens att höra mer så jag stängde av.
  5. San Marino: Här har nån sett på alltför många Mariah-konserter(SETT. Kolla bara in händerna.) Och lite väl mycket ögonsmink har han. Och gitarristens ben ser hoptejpade ut så tätt som hn har dem.
  6. Belgien: Jag vill stänga av efter 15 sekunder på grund av hennes klänning och löjliga röst. Dock gillar jag blandningen av instrument på scenen som ändå inte hörs. Nödvändigt… Och här joddlar vi också.
  7. Azerbaidjan: Oh my god vad coolt. Loving it. Ängeln har häftig röst. COOLT. De måste ju ha gått vidare.(japp, de har de.)
  8. Slovenien: Latexklädda skejtare med motorcykelhjälm som sångerskan har i koppel. Intressant. Dock så har jag redan glömt låten då jag såg för mycket på dansarna och hennes kläder med den HEMSKA kombinationen av lila och grönt.
  9. Norge: Ser ju ut som en riktig norska(var min första tanke). Jag fattar om folk röstar henne vidare. Hon är bra. Riktigt bra.
  10. Polen: Hon ser ju ut som Donatella Versace! Drog på en aning mycket på B.U.S skulle jag tro. Och låten verkar trist också.
  11. Irland: Jag vägrar uttrycka mina åsikter om annat än att jag är SÅÅ lycklig over att de inte gick vidare.(Framförallt för att listan hade blivit för lång. Jag var nästan lika arg när jag såg den här som när Magnus inte gick vidare till final 2007. Jag har fortfarande inte släppt det.)
  12. Andorra: Casanova… ursäkta att jag bara kritiserar kläderna…men.. alltså verkligen. Är det ingen som har råd med en stylist? Vem fick idén om hatten?
  13. Bosnien: Ser lika löjlig ut som belgien men har dessutom sällskap av fem fult klädda till. Det här var ju bara löjligt. Den här röstades väl vidare istället för Irland.
  14. Armenien: Sjunger bra, ser vettig ut och har vettiga killar som dansare. Ser ingen anledning till varför hon INTE skulle vara i finalen( Störde sig förresten ingen annan på killen som ibland bara RÅKADE vara i bild där längst bak?)
  15. Nederländerna: Intressant inledning, sen trist.. Kom visst inte vidare…hon verkade ju ändå vettig. kanske var hon lite för vanlig. Jaja, vad är väl en bal på slottet?
  16. Finland: Jobbig rock som låter tio gånger sämre än Lordi och har förmodligen inte en halv chans i världen.
  17. Rumänien: ”Åh nej, en pianoballad på rumänska” tänkte jag först. Påminner lite om Chess så den är ju inte helt värdelös. Gick den vidare? Ja. Trevligt. Va? Nu kom en tjej iklädd gräs in på scenen. Jaja… Den här verkar ju ha potential!
  18. Ryssland: Fjant 1 ligger på scenen och sjunger medans fjant 2 spelar sinnesjukt smäktande på sin fiol. Fjantigt var ordet. Cool skridskoåkare dock.
  19. Grekland: Jag kan inte ens se på henne. Vad är detta? SÅ LARVIG. Vem flörtar hon med, liksom? SLUTA.

Ja, mina åsikter är väl inte så politiskt korrekta. Eller ens vettiga egentligen. Helt ärligt vet jag inte varför du läste det där. Jag skriver bara för att jag inte har någon att se det med så att jag kan klaga på riktigt. (Det var ju mitt stora nöje 2007...trots att jag därmed knappt hörde låtarna.)

Dock så medger jag att jag kanske borde lyssna på låtarna utan film. så att jag kan göra mig en vettig åsikt. vi får se.

1 kommentar:

Eligin sa...

Azerbadjan äslakde jag också.
Jag såg dom på nåt program om melodifestivalen med mamma tror jag. mÅste också se semifinal 1. Semifinal 2 ska jag se idag. hehehe!

Men jag missar den riktiga finalen på lördag.
FANFANFANFANFAN!