onsdag 9 mars 2011

hur tänkte ni där, Ukraina? Det var ju så bra

Du vet ju säkert att vi är inne i Eurovision song contest-tider nu. Och numera är alla bidragen i Sveriges deltävling utvalda(utom det svenska förstås, duh). Jag tänkte bara ta upp några av dem.

Ukrainas bidrag till Eurovision i Düsseldorff ska visserligen göras om ytterligare, men jag är ändå så himla besviken på den engelska texten de dragit in till låten Angely framför av Mika Newton.

Nedanför har jag två versioner, en på ukrainska(Ja, de pratar faktiskt ukrainska i Ukraina. Iallafall om man ska tro på wikipedia.)


Jag tycker verkligen om den här låten på ukrainska, trots att jag ju verkligen ogillar starkt när vi i melodifestivalen röstar in låtar på svenska till finalen. Jag är medveten om att det är hyckleri på sitt sätt.
Men är det inte fint när hon snurrar runt där på scenen med alla dansarna? Jag gillar det iallafall.

Nedan ser vi den engelska versionen.

Det kan ju förstås bara vara så att hon är så himla dålig på engelska, och att det är det som gör att jag ogillar den här så himla starkt... För jag trodde faktiskt, när jag hörde låten från början att den skulle bli riktigt farlig på engelska. Och så blev den sämre.
Ukraina planerar dock, som jag sagt, ännu fler förändringar för sin låt så det kan ju faktiskt innebära att de skickar Mika till både talpedagogen och engelskaläraren.

Ukraina tävlar i den andra semifinalen, precis som Sverige btw. Det gör också fantastiska Estland och roliga Irland.
och har ni hört att Dana International är med i år igen? Ja alltså hon som vann hela Eurovision 1998. Hon vann den Israeliska uttagningen med sin låt "Ding dong"... Hon tävlar förresten också i den andra semifinalen.

andra bloggar om: melodifestivalen, Eurovision, Eurovision song contest, Dana international

Inga kommentarer: