söndag 27 februari 2011

Äntligen! Makronerna blev lyckade!

Det visade sig vara tredje gången gillt för mig och mina macarons(makroner). Jätteglad var jag när de äntligen kom ut ur ugnen ospruckna och fint blå. 

Det var fem(Egentligen fler, det var ju faktiskt ett helt nytt recept) saker som jag gjorde annorlunda den här gången:

  1. Jag använde receptet från den här sidan, som utgår från italiensk maräng. Kanon.
  2. Jag hoppade den flytande karamellfärgen och hade köpt gelfärg istället
  3. Jag dubbelkollade ugnens temperatur(Mätte temperaturen när den sa sig vara uppe i 160. Det var den inte)
  4. Jag ökade på mängden florsocker bara en aning.
  5. Jag använde ett särskilt bakplåtspapper vilket gav rundare och jämnare makroner.
Så är det. Den blå gelfärgen finns att köpa på Kakburken.se, Min har jag dock köpt på tradera, eftersom frakten är rätt saftig på kakburken om man bara ska ha en enda grej...

Här har vi fler.
Det är tre olika smaker på fyllning den här gången. Den blå och den röda är precis samma smak, hallon. Den röda var bara över sedan sist så det fick bli några lite märkligt färgade. Den lila har smak av vanilj och den som ser ut som ansiktsmask-lera är choklad. Faktiskt  så är det Marabous nya "mangosmak" eftersom Pierre missförstod mig när jag beställde (And I quote):

-"Mintkrokant, Polka, eller om det inte finns, så funkar i princip vilken som helst, utom de med stora nötter. Till och med den där nya med mango är OK."

Jag menade ju förstås att det var mint eller polka som gällde, och bara om inget annat fanns dög det andra. Pierre fattade inte detta, och väl inne i butiken upptäckte han att allt fanns, vilket ledde till att han bara kom ihåg det senaste jag sagt. Killar alltså...
Daniel dök upp lite trött igår, men ställde upp på en liten makronbild. Sedan var det melodifestival och tacokväll som gällde, tillsammans med Moa och Christoffer, och så Pierre, jag och Daniel förstås.
Rätt låt vidare? Både ja och nej. Men mest nej.

1 kommentar:

lovisa sa...

Hej är allt bra?:)
tänkte bara tipsa dig om ett par saker!
jag har 3 tävlingar på min blogg!
1: vinn 3 par lösögonfransar + lim från kimstore.se.
2: vinn ett läppkit från sminkprinsessan.com.
3. vinn lyxig hårinpackning från shemenamour.se.

Sedan om du är intresserad av väskor, smycken, solglasögon tipsar jag dig varmt om brandsinfashion.com, bra priser på sjukt snygga grejer! :