måndag 21 februari 2011

Jakten på de perfekta macaronsen fortsätter


Det här har du missat:
Jag bakade macarons. Det gick åt skogen.


Det här ska jag berätta om i det här inlägget:
Jag har bakat macarons igen. Det gick nästan lika illa den här gången.



Okej, då vet du hela förhistorien. Kan någon nu berätta om vilket recept jag ska använda? I mitt tredje och förmodligen sista försök tänkte jag använda det här receptet från Hello sugar. Jag försöker ignorera att hela sidan verkar vara tillägnad cupcakes och inte macarons. Men de kakorna på bilderna ser ju iallafall inte lika rinniga ut som mina. Och jag har ju mandelmjöl kvar.. Dock så behöver jag köpa en stektermometer. Vilket jag tänkt göra iallafall.

Och förresten, alla ni LCFH-fans i Göteborg som letar desperat efter mandelmjöl. I Bergsjön, på Lidl fanns hur mycket som helst sist jag var ute(Dvs i lördags) Gå dit så slipper du beställa från dyra specialbutiker (Eller så har du kanske redan hittat någon bra indisk butik i Haga eller något. berätta var den finns för mig i sådana fall).

Nu går vi vidare till den här omgångens misslyckade macaronbilder.
Allt började bra, smeten var någorlunda tjock och jag hade fått till riktigt fluffig marängsmet innan jag började hälla i den där malda lidlmandeln. Sedan blev det såhär och det rann ut. Det kanske är därför de spricker? För att smeten är för tunn. Min vän Sophie verkade vara inne på att jag skulle ha mer florsocker. I såna fall skulle väl iallafall smeten bli tjockare antar jag.
 Sedan blev de såhär. Fortfarande spruckna, men inte alls lika fula som sist. Dock tror jag att färgen gör sitt för att få de att se lite söta ut ändå. Nu ser de ju ut ungefär som trasiga ballerina-kex i söta färger, så det är iallafall ett steg framåt.

Men det där receptet som beskrivs i Hello Sugar är ganska olikt från både Leilas och Mia Öhrns som jag testat. Det ni ser här är Leilas recept och det från tidigare är Mia Öhrns. båda gick åt skogen, men de är ju rätt lika. Eller ska jag göra som Sophie säger och testa Mia Öhrns med mer florsocker?

Forsättning följer....

1 kommentar:

Jeanette sa...

Jag tycker att de ser jättegoda ut