tisdag 29 november 2005

Frukost och råttdrömmar

Okej. Idag. Är det Tisdag.
En helt och hållet…okej dag. Vi hade uppspelning av Andetag-arret. Jag är inte säker själv på om det gick bra eller dåligt. Vet ej. Kanske dåligt, kanske bra.
Imorgon ska jag till distriktssköterskan och kolla upp om min öroninflammation har lagt sig. Möjligt.
Hmm… Dagen i korta drag.
Morgonen börjar med frukosten, jag går upp lite för sent för att hinna med allt innan lektionen börjar, men…jag lyckas på nåt sätt att komma dit PRECIS halv. Eller typ två minuter över. Helena i textil och jag hittade en tidning där det stod om melodifestivalen. Tydligen är alla bidragen utsedda. Hälften av bidragen hade urlöjliga namn, som kuddkrig(Är det här LILLA melodifestivalen?) och ”kan jag få en kaka till kaffet?” NEJ, det kan du inte och jag hatar låtens namn.
Sen ska Carola vara med också. Några år för sent. Kan inte hon bara ge upp?
Det var några normala namn på låtar också, men att Electric banana band ska vara med övergår helt min förståelse, inte Helenas heller. Sen hann vi inte se mer innan vi var tvungna att springa till våra respektive lektioner.

Uppspelningen av arret ja, det gick ju…halvdant, rätt dåligt, rätt bra, på olika ställen, lite ostämt. Eller ja. Min alt var dåligt stämd med fiolen. Suck, helt omöjligt att stämma om en kall flöjt. Det är omöjligt annars också, man kan bara stämma neråt. Sopranen var bättre, men den brukar alltid vara ganska så okej jämfört med resten. Men i alla fall, vi har lyssnat på nyckelharpans historia, och sen lyssnat på hur många tusen låtar som helst under en och en halv timme på skiva. Jag är ledsen men jag trodde jag skulle somna. Det var jobbigt. Verkligen. Jag har inte disciplinen att sitta still så länge så jag flyttade runt i rummet hela tiden, låg ner, men då nästan somnade jag och det vågade jag inte göra. Så, jag vet inte, jag höll mig vaken, men jag minns inte mycket. Mesta delen av tiden koncentrerade jag mig på att inte somna.

Lunch. Och sen…ja, jag började skriva på arret jag skulle ha med mig imorgon. Jag ska nämligen lära ut en visa imorgon på ensembleledningen. Jag gjorde ett arr på kunstbergs låt från Sigurd Fafnisbane. På nåt sätt kom jag att tänka på den och spelade den från minnet och skrev in den och lade sen till lite stämmor. Det blev väldigt fint faktiskt. Det här arret borde Sigurdsspelet använda själva. Jag ska testa det på vanligt folk imorgon. Istället för datorns röster.

Fikat. Husmor kommer fram till mig och påminner mig om att jag måste gå och prova ut ett lucialinne eftersom jag måste ha ett fint linne som passar eftersom jag ska vara lucia. Suck. Jag går dit efter en stunds pratande om stämmor och luciasånger med Anita, Moa, Erika och Malin. Får prova en krona och får en svart tyglapp full av stearin. OH YES, stearin i hela håret. Kul. JÄTTEKUL. Inte. Sen säger hon till mig att påminna folk att gå dit och hämta kläder. Ingen av killarna hade t.ex varit där. Så jag går ut i matsalen och där sitter ju halva klassen. Eller…okej. Jag blev faktiskt förvånad att det fanns ett linne långt nog åt Anders. Men, det fanns det. Till och med stjärngossestrutar och stjärnor. ÅH, såna har man inte sett sen småskolan.

Middag. Jag gör klart arret innan jag precis innan larmet går springer iväg ackompanjerad av tre andra klantar som också är lite sena. Anders förbereder sig för imorgon, ensemblelåten, precis som jag. Vi pratar om våldsdrömmar vid middagen. Vet inte riktigt varför, det bara blev så. Själv har jag haft min konstiga råttdröm två nätter i rad nu. Skumt. Det är väl en kvarleva sen råttmorden i tvättstugan(Läs tidigare inlägg). Den om att jag bor kvar i nygårds och har det jättestökigt i rummet och plötsligt ser en tröja börja hoppa omkring på golvet. När jag ställer mig på den springer en råtta ut. Oh så trevligt…inte.
Det skummaste är att den tröjan inte ens finns här, jag har lämnat den hemma i Eskilstuna. Det skrämmer mig och jag måste verkligen städa i mitt lilla rum innan en råtta hamnar där…fast…hur ska den komma in? Jag menar…så mycket har jag inte dörrn öppen. Fast vem vet. Usch, tänk att vakna med en råtta klättrandes i håret. Jag skulle dö av skräck.
Enligt Malins mamma är slag mot huvudet ett godkänt sätt att ta ihjäl gnagare. Tur det för allas våran råttlönnmördare Moa som fått mycket beröm av Husmor på middagsmötet igår.

Inga kommentarer: