tisdag 25 januari 2011

Jag besökte Chalmers idag

Idag satt jag i Byssjan på Chalmers kårhus och studerade hur en lastbil utanför byggde upp en hög med snö inför Chalmers big jump open. I böjrjan var det ganska lugnt och tomt, men ju närmare lunchtid desto mer liv och folk kom in. Jag satt och funderade på hur jag gjorde förr i tiden, då jag satt i PU och bara kunde springa ner på föreningsrummet, brygga en kopp kaffe och sedan bara sitta där och läsa.

Nu fungerade det sällan så att man bara kunde sitta där i lugn och ro i all evighet. Oftast dök det upp någon inom loppet av några minuter. Någon som bara ville hälsa på, någon annan i föreningen som också råkade vara lite ledig just då, eller någon som ville fråga något. Men samtidigt, PU-rummet var alltid en plats där folk faktiskt kom och pratade med en, idag hade jag gärna sett att någon kommit och satt sig bredvid och pratat lite en stund.

Nu låter det som om jag inte riktigt klarat av att släppa PU och som om jag faktiskt skulle vilja sitta i en förening igen. Ja, helt osant är ju inte det. Jag älskade att sitta i PU, men så här i efterhand sitter jag väldigt ofta och romantiserar och glömmer bort de gånger jag faktiskt inte hade lust att sitta på rummet eller sälja biobiljetter, hålla i möten och boka artister. Och det är ju sådär, att man får ta det dåliga med det som är bra, även nu.

Jag kanske inte får gå ner och sätta mig i rummet närhelst jag känner för det längre, men jag slipper också allt det där jobbiga. Och blir det inte mer speciellt när man inte måste vara på plats jämt? När det är konserter kan jag komma om jag vill, jag får faktiskt bygga om jag har lust. Och jag kan faktiskt promenera ner och se om det kanske sitter någon därnere, och vara en av de där som bara ville komma och hälsa på när det var jag som satt där.  Och låter inte det ungefär lika trevligt? Fast idag tänker jag sitta här i Byssjan och titta ut på lastbilen och den där tjejen längst uppe på byggställningarna som inte riktigt passar ihop med de andra som jobbar. 
- "Vad gör hon där? Är hon byggjobbare? Varför har hon inte självlysande gula arbetskläder på sig?"

Jag får ta reda på det en annan gång.

Inga kommentarer: