fredag 8 april 2011

Berlin. Dag 1 - Ankomst och Schoenhauser Allee

Nu böjrar jag uppdatera och dokumentera resan en aning här via bloggen. Idag den 7/4 for jag, Daniel och Pierre till Berlin. Det här är därför Berlin. Dag 1
Med någon minuts marginal hann jag och Pierre till flygbussen på Nils Ericson terminalen klockan 12.25. Visst var vi en aning tidiga, planet skulle ju inte lyfta förrän 14.45. Daniel däremot var långt mycket tidigare. Han ringde redan kvart i tolv och sa att han stod på centralstationen. Där har vi en som vill vara i tid!(En tidspessimist, men andra ord. Själv vill jag kalla mig tidsrealist, om än något för positiv ibland.) Här är vi på Landvetter, och ska precis till att checka in. Vi slås av hur liten flygplatsen är.

Vi kliver av planet i Berlin ute i friska luften bara för att få gå på en liten transferbuss som ska ta oss den ofantligt långa sträckan på 20 meter till bagageutlämningen. Det är faktiskt bara precis framför planet, men tydligen får man inte gå där ändå. Det låter bara så dumt. Är inte detta ett resursslöseri om något?

När man klev av planet fick man ett hjärta av choklad. Inte jag dock, som skämdes lite för mycket när Pierre högt och tydligt ropade "ÅH, FÅR MAN TA?" till flygvärdinnan som stod vid utgången. Jag antog att man inte fick ta och att han bara snodde en. Sedan upptäckte jag att Daniel också hade en.

Efter en del diskussion och kortautomater som inte funkade lyckas vi ta oss till hotellet med buss och s-bahn. Kuddarna är onödigt stora. Jag hade hellre haft två. Här skaffar vi oss också en kod till nätverket, och upptäcker att man bara kan gå ut på internet från en enhet åt gången. Daniel blir ledsen att han inte får twittra hela tiden.

Daniels säng är för kort. Det har han dock inte märkt än. Den insikten dök upp först klockan tolv på natten när vi kom hem från pizzerian som i princip låg vägg i vägg med hotellet.
Äntligen får Daniel twittra och berättar för världen att han är i berlin. Eller Berlin. Eller BÖÖrlin, om man så vill. Pierre finner detta mycket roligt.

Efter att först ha promenerat två timmar runt gatorna kring Schoenhauser Allee och åsamkat mig själv flera skavsår på hälarna slår vi oss ner på pizzerian som ligger precis intill hotellet. De hade stor öl och personal som skämtade aningen för mycket. Men de var trevliga och hade bra priser. Vi har också upptäckt att man i Berlin inte tar Visa-kort någonstans. Bara Maestro (vissa slutade ju faktiskt använda maestro i gymnasiet, men whatever) . Vår plan om att bara växla in lite pengar och betala resten med kort verkar haverera totalt.

En av servitörerna frågade om vi ville att han skulle ta ett kort av oss alla tre, vilket vi såklart tackar ja till. Så här sitter vi och väntar på mat - Pierre med en gigantisk öl, jag med en mojito, och Daniel med ett glas rött vin.
På den där långa rundturen köpte sig Daniel en ny kaffekopp, med texten "Kaffee", och ett s.k maxi-kinderägg. Under chokladen fanns en liten kyckling som ska hålla i pennor. 

Inga kommentarer: