lördag 9 april 2011

Berlin dag 2 - Kollektivtrafik och sevärdheter

Dag 2 i Berlin gick i kollektivtrafikens tecken. Idag skulle vi testa på alla tänkbara former av resande runt i Berlin, därför köpte vi varsitt dagpass för 6,30€ var. Fortfarande förvånas vi över hur få platser det är som inte accepterar VISA-kort. Det är så konstigt... "The World at your feet" känns inte lika äkta när var och varannan butik och restaurang vägrar acceptera annat än pengar eller Maestro. Inte ens biljettautomaterna fixar detta. Istället fick vi leta upp en riktig försäljare av BVG:s biljetter. Den här bilden är tagen vid vår hemstation Schönhauser Allee där vi hoppade på en S-bahn(tydligen en sorts pendeltåg) mot vårt första stopp.

Starbucks! Det är fantastiskt hur faschinerad man kan bli av en amerikansk kaffekedja i Tyskland. Denna låg vid Hackescher Markt. Det bästa var ändå att det fanns en gratis wifi-anslutning som Daniel och jag genast utnyttjade för att twittra om våra liv. Alla bilder på Daniel på Starbucks ser för övrigt ut exakt sådär.

Här är jag, lycklig med en kopp laktosfri vanilla latte i handen. Det där är faktiskt en liten kopp. Ännu gladare kände jag mig senare på dagen när vi återkom för ännu en kopp kaffe. Den gången blev det en vanlig "filterkaffee" som smakade gudomligt. En sådan tar vi nästa gång också.

Pierre vid Alexanderplatz och så det där berömda tv-tornet i bakgrunden. Högt var det. Pierre frågade om jag inte ville ha en bild där det såg ut som om han höll i tornet med händerna. Efter att ha visat honom denna bild förstod hand dock svårigheterna med det.

Efter Alexanderplatz for vi ut till Ostbahnhof för att se på East Side Gallery. Det är en 1,3 kilometer lång rest av Berlinmuren där konstnärer målat på östsidan. Denna bild är dock tagen på den västra sidan. Här finns mest klotter och mer eller mindre bra konstverk gjorda av icke-konstnärer. Men det kan ju vara trevligt det också. Många hade ristat in små kärleksförklaringar och sånt i väggen. På ett ställe fanns ett jättestort vykort till Paris uppritat, vilket var adresserat till "cher Papa" i Paris. 

Här har vi en bild på mig vid en av målningarna längs med murens östsida. Det var soligt, men blåsigt och en aning kallt, iallafall för mig som är frusen av naturen. Varken Daniel eller Pierre kände sig särskilt störda av blåsten och att det faktiskt bara var ca. 8 grader ute.

Vid slutet av monumentet hittade vi en grind. Här tyckte Daniel och Pierre att det var dags att posera. 
Efter en liten promenad norrut mot frankfurter tor hoppade vi på först en spårvagn(Det känns lite mer hemma på det sättet) och sedan en U-bahn(tunnelbana) som skulle ta oss till Unter den Linden, en gata som en gång i tiden var DDR:s paradgata. Längs med denna fullkomligt kryllade det av fina monument och stenhus. I bakgrunden här syns "den alte museum", vilket tydligen översätts till historiska muséet. 
Bredvid muséet låg någon rysk kathedral av något slag, gigantiskt stor var den, och runt omkring här träffade vi på mest turister. Jag förstår ändå varför, man saknade aldrig något att titta på.

Och här har vi Pierre, framför den ryska ambassaden som även den låg på Unter den Linden.
Brandenburger tor var ingen favorit för oss. Vi ankom, efter en del om och men och en lite mindre frivillig resa med buss till Reichstag, eller riksdagshuset, men åtminstone en av oss ville faktiskt se det huset. Direkt efter den här bilden började det också blåsa ännu mer, så nu for vi tillbaka till Starbucks för att planera nästa resmål samt få i oss lite kaffe och värma upp oss. 

Och nu, medan jag sitter här och skriver det här, öppnade Pierre fönstret och började prata med en tjej från Stuttgart som stod på brandstegen och rökte. Hon gav oss några exempel på ställen vi kunde gå ut och klubba på. Vi får se hur det blir med det, idag är vi alla för trötta för att orka göra något mer än att gå och lägga oss. (Sedan går tydligen ingen i Berlin ut före klockan 01.00 på natten.)

Det var allt för dag 2. klockan har blivit över tolv, och jag är förkyld efter en hel dag i blåst och kyla. För mig blir det nu en Ibumetin och så får jag hoppas på att jag mår bättre imorgon, vad ska vi hitta på då?

andra bloggar om: berlin, Tyskland, Kollektivtrafik

Inga kommentarer: