lördag 11 juli 2009

"Har du lust att köpa cigaretter till mig?"

Jag hade precis hoppat av bussen från Särö, och gick upp mot spårvagnshållplatsen för att se när sjuan mot bergsjön skulle komma åkande. Plötsligt kommer en kille fram till mig och säger
"ursäkta". Jag blir vänder mig om jättesnabbt, och blir jätteförvånad. Tänkte att han kanske skulle säga något snällt om mitt hår eller nåt. Men icke.

"Har du lust att köpa cigaretter till mig?", säger han och räcker fram några tjugor. Och jag ser snabbt på pengarna och brer sen på med den bredaste sörmländska jag någonsin kan minnas att jag pratat i. : "Nääe... jag har faktiskt inte lust med däää." Varför jag gör det har jag ingen aning om. Jag bräker väl aldrig sådär? Eller var det bara jag som uppfattade att jag bräkte? Jag vet inte. Hursomhelst gick jag så långt därifrån som möjligt och ångrade att jag inte bara sa typ: "Nej, min vagn kommer om två minuter så jag hinner inte."
Men jag hade ju faktiskt inget lust. Dessutom hade han säkert gjort som alla andra puckon som inte klarar av att gå till en soptunna eller askkopp och slängt fimparna rakt på marken. Jag ser det så himla ofta och vet inte vad jag ska göra. Ska jag göra som den där tanten gjorde när hon störde sig på att jag hade mina fötter på en parkbänk och fråga om jag gör sånt hemma? Gud, den bänken har det hänt mycket värre saker på än mina skor, jag lovar.(Fast frågan är hur många människor som slänger cigarettfimpar på golvet i sitt hem? Någon som känner någon?)
Hursomhelst... Det värsta jag vet över allt annat jag kan komma på är att se människor fimpa sina cigaretter på marken. Och att jag inte vet hur jag ska få folk att sluta.
Jag har testat med onda ögat, men det verkar inte bita. Jag har funderat på att ta en soppåse och gå ut på stan och direkt plocka upp en fimp som någon slänger, för att på ett tillräckligt subtilt sätt säga "Gör det här själv, soptunnan är där borta". Eller kan man påpeka sådant för folk man bara träffar nu på stan och aldrig sett förr..? Om inte annat kanske de slutar.

Det finns självklart miljömedvetna rökare också, som faktiskt orkar flytta sig lite till höger så att man når fimpkoppen från bänken. Några sådana känner jag och de är helt ok. Men för att återgå till inledningen, den killen verkade aningen för "cool" för sådant.

Inga kommentarer: