söndag 19 juli 2009

Idag har jag kokat sylt

Dagen började fruktansvärt segt och jag var inte uppe och åt frukost förrän någon gång runt tio. Sedan fortsatte det vara lika segt hela dagen. fram till för några timmar sedan när jag skulle koka sylt av alla blåbären jag och mamma plockat i Nora igår.
Än så länge har det inte varit så himla omständigt. det omständiga kommer väl imorgon när man ska koka sockerlagen och samtidigt "ständigt" röra om med en pensel doppad i kallvatten för att undvika sockerkristaller. Det där "STÄNDIGT" oroar mig lite.
1. Ta massor med blåbär och börja rensa och skölj dem. håll på tills du kommer upp i tusen gram.
2. häll massor med socker, lite vatten och citronsaft i en kastrull tillsammans med de tusen grammen blåbär. Låt det koka upp.
3. Häll sedan över hela smeten i en annan jättestor bunke. täck över med plast och ställ in det i kylen när det svalnat.

Det är där jag är nu. Nästa uppgift är att gå upp med hela bunken till övervåningens kyl och ställa in den tills imorgon.

2 kommentarer:

Andreas sa...

Inte dåligt att du gett dig på att göra saft. Det tar ju sin lilla tid, speciellt när man ska koka bort skummet.

Som svar på inlägget. Du har ingen aning om hur mycket puckat folk det finns där ute.

Anonym sa...

Det står ju The dream demo :) Ja alltså the dream är en artist..
Blev sylten bra?