fredag 2 april 2010

Grattis i efterskott Ipred, men vad har du gjort egentligen?

En dag för sent kom jag att tänka på att sanktionsdirektivet IPRED faktiskt har funnits implementerat i ett år nu. Men vad har egentligen hänt?
Trots att direktivet ska ge laglig rätt för rättighetsinnehavare att få ut information om folk som misstänks sprida material håller internetleverantörerna hårt, hårt, hårt i sina kunders användaruppgifter och pekar på att det är kränkande för deras kunder och pratar om integritet. Därmed har ingen dom fallit på någon. I varje fall ingen dom som inte blivit överklagad.
Men IPRED har mer än avskräckande funktion, trots att den inte riktigt har fått det lagliga genomslag det borde haft. Det är nog mycket därför fildelningen minskar. Sedan ska vi inte glömma de enkla lagliga tjänsterna som Spotify.

Jag tror mycket på Spotify, jag vägrar helt enkelt ge upp hoppet, trots problemen med Warner. Jag köpte Premium och gör allt för att få andra att skaffa det. Det är ett viktigt steg för att få folk att konsumera musiken lagligt.

Så här står det om Ipredifpi.com
"Sanktionsdirektivet antogs av EU 2004 och skulle ha varit implementerat i alla länder 2006. Direktivet tillkom för att ytterligare harmonisera lagstiftningen i EU. Tanken är att rättighetshavare ska kunna försvara sina immateriella rättigheter genom ett civilrättsligt förfarande (IPRED 1). Vidare ska överträdelser i upphovsrätten i förlängningen medföra liknande sanktioner i alla länder (IPRED 2). I praktiken innebär direktivet att rättighetshavare ska ha möjlighet att via domstol ålägga Internetleverantörerna att tillhandahålla identifikationsdata på de abonnenter som begår intrång i upphovsrätten."

Spanien är ett land där det laddas ner fruktansvärt mycket. Jag tror till och med att de är värst i världen(förr kallades Sverige för piratnedladdarnas paradis) . Där har de dock inte gjort mycket för att komma till bukt med problemet. Istället har en spanska domstol dömt att fildelning sedan några veckor ska vara lagligt, så länge det är för privat bruk. Hela historien finns att läsa på Torrentfreak för den som inte gjort det. Stackars SGAE är helt förtvivlade. Såklart. Plötsligt försvinner all makt för dem. Sedan ska vi självklart inte glömma att det finns BRA fildelning också. All fildelning bör inte vara och är inte olaglig här i Sverige heller.

I Frankrike däremot, finns en av de strängaste upphovsrättslagarna i världen. Där finns en expertgrupp tillsatt för att eftersöka upphovsrättsbrottslingar. Där är nedladdningen låg, men istället sitter fransmännen och streamar film och musik olagligt istället. Tänk sidor som watchtvsitcoms.com eller watchxonline.com. Fast musik. På så sätt kommer de undan. Dessa tjänster blir enligt svd allt vanligare här i Sverige också.

Jag läser på ett utbildningsprogram med inriktning på musikbranschen. För någon vecka sedan hade vi en tenta på upphovsrätt och digitala distributionsmodeller. Jag minns när jag klev ut ur tentasalen och stod och diskuterade tentan med klasskamraterna. En fråga hade bett oss beskriva IPRED.
"Vad är IPRED? Det har jag ALDRIG hört talas om!" sa en av tjejerna.
Jag förstår inte hur hon kunnat missa det. förstår du?
Jag tänker för övrigt reservera för de eventuella faktafel jag skrivit ner här. Det gick lite fort. dessutom finns det så fruktansvärt mycket att säga om upphovsrätt och fildelning. Om man inte skrivit ner allt är det så lätt att missa vissa delar.

andra bloggar om: Sanktionsdirektivet, ipred, spanien, SGAE, SACEM, fildelning, upphovsrätt

Inga kommentarer: