söndag 4 april 2010

En nära fototriss

Temat är "nära" i nattens fototriss.Nu har jag tyvärr inte världens bästa kamera, även om jag älskar min canon s31s. Den har hängt med mig i snart tre härliga år sedan min gamla Sony cybershot "såldes" till min Mamma. En dag ska det bli en riktig systemkamera som klarar riktiga närbilder, men samtidigt får man kämpa så mycket med den här för att faktiskt få till det. Den klarar "nästan" närbilder. Och jag älskar närbilder.
Bild 1 är en närbild på en av tulpanerna jag köpte i förra veckan. Tulpanerna var även med i fototriss förra veckan, dock inte den här, eftersom jag hade lite fler än sju tulpaner. Min kamera klarar närbilder riktigt bra i bra ljusförhållanden, med stadig hand och rätt fokusinställning.
Bild 2 är samma(?) tulpan idag. Tulpaner trivs inte alls i vår lägenhet. Det kanske är för varmt(temperaturen har hela vintern legat på mellan 23-25 grader, trots att alla element är avslagna) Här ser vi dock att min kamera inte riktigt klarar alla ljusförhållanden och närbilder. Den gör sitt bästa, och så även jag. Dock är stativet någon annanstans... Klicka inte på den här. Den blir inte bättre närmare.
Bild 3 är faktiskt en riktigt bra närbild trots att det inte ser så nära ut. Men, tjockleken på svamparnas stam är bara knappt en tandpetare breda. En dag fann jag dem i en kaffeplantas kruka som jag på den tiden(i somras) tog hand om åt min vän Daniel som själv spenderade sin sommar i en annan stad. Är det någon som vet vad det var för svampar?De dök upp under en natt och efter att man plockat bort dem kom de inte tillbaka igen. Var de farliga? Är det någon som vet?

Vill du se fler fototrissar på temat nära? Gå in här.

19 kommentarer:

Maria G sa...

Jättefina bilder!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med svamparna...
Ha en fortsatt fin påsk!

Pialotta sa...

Tulpaner blir så himla vackra på foto.. gör det samma om de är helt friska eller lite så där vissna.. kalasfoton:)
Svamp vet jag inte mycket om.
Ha en fin fortsatt Helg:)

Anneli - A'la Foto sa...

Tulpaner gör sig väldigt bra på bild! Min favorit blir mittenbilden! Superfin!

ha en skön påskdag!

miriambieber sa...

Fin blogg ; )
Gå inn på : www.miriam96daans.blogg.no kommentar (a) ?

Jah Hollis sa...

Jag gillar de där svamparna som bara dök upp så där.
Kanske var någon slags hallucinogena saker. :-)

Pillargontanten sa...

Tulpanen är ju nästan lika fins när den vissnat, den ger ett magickt intryck!

http://pillargontanten.blogspot.com/2010/04/veckans-fototriss-nara.html

Misswhatsit sa...

Snyggt fotat till dagens triss. Jag gillar tulpaner. Dom får mig att tänka på våren.
Ha en bra dag!

Daniela sa...

Jätte fin triss. Jag är en riktig tulpan älskare, har ofta tänkt jag ska fota dom när dom börjar vissna, tycker dom blir så vackra, så därför blir nr2 min favorit :)

Wildhearts sa...

Väldigt snygga bilder där färgerna och kompositionen är bra. Tycker speciellt mycket om den vissna tulpanen.

Susanne Lindén sa...

Jättefin triss! Favoriten blir bild två på den vissnande tulpanen.

Ha en fin Påskdag!

marie :: pixelhoe sa...

Jag har faktiskt inte sett senaste säsongen, såg bara första avsnittet men jag tröttnade faktiskt när lucas och peyton inte var med längre. Och sen tyckte jag faktiskt att serien kunde slutat där :) Men som jag har hört vet dom inte om dom ska göra yttligare en säsong eller inte, finns tydligen nån sida man kan rösta om dom ska eller inte.

Nettan sa...

Fina bilder. Jag fastnade för andra bilden. Väldigt vackert.

Paula sa...

Fina bilder fastnade för den vissna tulpanen...

Anonym sa...

Underbara tulpanfoton. Svamparna ser spännande ut, har aldrig sett såna förut. Verkar ha kommit från värdblommans rotsystem.

AnnCathrine sa...

Jättefina bilder! Bild två blir min favorit.

mimmi sa...

Det var kanon fina bilder :) och jag gillar den sista med svamp foten :) tyvärr så vet jag inte vad det är for sort men den lät väldigt spännande

Camilla sa...

Hejj :)
Fin blogg :) Allt bra med dig? :)

DAHLARNA sa...

Gillar verkligen tulpanbilderna! Hoppas att du har en riktigt mysig påsk-helg!

Madeleine sa...

Vilka härliga bilder :)!
Mvh Madde