söndag 25 april 2010

Vitlöksskalare från KG design

En sak vet vi alla, och det är hur otroligt jobbigt det är att skala en vitlök. Man river sig på den, man får typ skära bort det extra hårda, och lång tid tar det också. Dessutom luktar man vitlök om fingrarna efteråt.
Så idag, efter många veckors velande, köpte jag äntligen en sådan där vitlöksskalare från KG design som är som en avlång cylinder med sneda avslut, i silikon. Hela idén med en sådan vitlöksskalare väcker förstås en mängd frågor:
  • Funkar den överhuvudtaget?
  • Hur ovärda känner man att de 59 kronorna är om den inte fungerar?
  • Hur fungerar den?
  • Hur värt känns de 59 kronorna om den fungerar?
Det som står på förpackningen, för dig som inte kan läsa den pyttelilla texten, är:
"Vitlöksskalare(Garlic Peeler) skalar vitlök lätt och fort! Lägg i hela klyftor med skal. Rulla ett par varv med lätt tryck på handen. Klyftorna trillar ut, helt fria från skal!"

Dessutom tål den maskindisk, för den som bryr sig om sånt.
Det här låter ju givetvis för bra för att vara sant, men man måste ju testa när man ändå gett vika för nyfikenheten.Så, jag tar en klyfta, lägger den i röret och tänker på att jag kanske borde målat naglarna rosa för just den här bilden. Nu skär det sig ju.Dock finns ingen tid till det, så istället märker jag hur färgerna funkar sämre och sämre ihop samtidigt som jag rullar cylindern i handen.Men titta!
Det fungerar ju! Ut faller en helt ren vitlöksklyfta. Kan det vara sant? Jag testar igen.
Det fungerar fortfarande.

Himla bra inköp det där. Jag köpte min på Mairo i kalmar, men den finns också detaljochdesign.se och bagaren och kocken i Göteborg.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Nice! 2 cool 2 be true!

Emelie sa...

Men vilken smart grej :) fast förstår inte hur den ska fungera .. (;

Angeliqa sa...

Vilken lustig liten uppfinning!