söndag 23 april 2006

Natur med en laptop?

14.50
Jag kände att jag behövde göra nåt. Så jag packade ner datorn i min Enorma datorväska och lastade den på cykeln och åkte hit. Till en ödetomt jag faktiskt inte sett förut.
Jag tänkte inte åka hit. Jag tänkte åka till den där platsen jag var på under en av de första dagarna jag var här. På musiklinjen alltså.
Men… jag tror att mina bilder jag tog på stället idoliserade lite väl mycket. Jag hade tänkt att det låg precis utanför byn så att jag skulle slippa folk…men, mitt emot låg faktiskt en av de sista villorna innan byn tar slut.
Så den där lite smått övergivna busshållplatsen höll helt enkelt inte. Så istället åkte jag vidare. Jag är nu typ 3 kilometer bort från skolan. Ca. 2 km från Hemse. Vid vägskälet till Stånga. Jag ser faktiskt skylten härifrån. ”2 Hemse” står det faktiskt. Och sen på en annan ”Visby 48” och så ”7 Stånga”
Givetvis finns inget Internet här.(tro mig, jag kollade, även om det verkade onödigt) Så jag bara skriver . jag tänkte ladda upp det här när jag kommer tillbaka. Jag hade tänkt missa middagen idag. Funderar på om jag ska be nån ställa undan eller om jag ska laga min egen mat senare.


Igår skrev jag om hur jag störde mig på hur folk använde ”Men det är ju jättefint väder ute”-repliken som en anledning att göra nånting ute.

Tillsammans förståss. Fint väder är nämligen också en anledning att umgås. Jag pratade med Daniel, han håller inte med. För honom gick gårdagen i Morgonrockens tecken. Men ändå så tror jag att även han lyckades få ur sig ”Ja, men det är ju faktiskt fint väder ute” ett par gånger.Idag är jag själv ute i det ÅH så fina vädret och skriver. Men skillnaden är…äh, jag behövde bara vara ensam, och mitt rum kan inte hålla för allt. Där kan nån närsomhelst komma och knacka eller ringa och även om det är trevligt så behöver jag vara ensam och inte se andra människor just nu.
Hjälp! En bålgeting flög just förbi och satte sig på mitt ben. Hjälp. Hur får jag bort den? Vinkar…hmm kan funka. Det funkade. Fint, han stack. Eller hon, vem vet.
Glass är bara okej på sommaren. På vintern säger alla ”Men glass? Det går väl inte att äta nu? Det är ju minusgrader ute!” Det är såna repliker som får mig att promenera ut i 10 minusgrader och köpa en glass. Jag gör det bara för att folk säger så. rebellisk. jodå jag vet, helt messed up.

Och för att det faktiskt är gott att äta glass när det är kallt ute. Den smälter inte lika lätt och…ja, det ilar inte i tänderna för det är redan kallt så man har redan vant sig. Därför äter jag glass på vintern. Men andra…ja kanske inte alla, men låt mig få tycka som jag tycker att det känns… hatar glass hela vintern och på sommaren…eller i april för den delen, bara det är någorlunda varmt så far alla iväg en halvmil bara för att köpa en glass och sen åka hem igen den där halvmilen.
Hmm.. jag tyckte just att jag hörde en unge säga nåt och nu är jag givetvis helt paranoid. Fan. JAG SER INGEN!!
Vad var det för ljud? Det lät som alldeles nära. Skumt. Hmm.. jag ska ta och fortsätta exkursionen ännu längre bort, till stånga kanske. Jag stannar kanske igen om ett par kilometer och kollar läget. 2.23 timmar kvar på datorn. KANON. Inte för att jag tror att datorn talar sanning, den brukar ändra sig ibland. Okej, jag hörde nåt…jag är paranoid. Nu lägger jag av för en stund.


15.56
Så…då har jag åkt lite längre. Är nu 7 kilometer från Hemse. Åtminstone. För ett tag sen åkte jag på en skylt där det stod ”6 Hemse” ”45 visby”. Det var nånstans vid Linde Kyrka. Här funderar jag på att stanna en liten stund tror jag. Jag ångrar litegrann att jag inte tog med mig nåt att dricka. Jag har nu nämligen varit utan nåt drickbart i två timmar, och det är åtminstone en halvtimmes cykeltur i idiottempo hem. Så… det finns ingen affär. Satan. 6 km till Stånga också. Jag kanske borde ha åkt dit när jag hade chansen. Jag vände nämligen efter en halv kilometers cykeltur på vägen mot stånga. Det blåste alldeles för mycket och märkligt nog, när jag istället tog vägen mot Visby slutade det faktiskt blåsa. Konstigt. Har träffat på lite trevliga hästar, stora jättelika hästar som skulle kunna kliva på mig om de ville, ardenner eller nåt sånt. Ja och russ, förståss. Hela ön vimlar ju av russ. Nu var jag på en 90-väg som jag började tröttna på så jag svängde av nånstans här,en liten privat väg och det här är förmodligen privatmark för det ligger ett hus bara en liten bit bort och på andra sidan vägen är en hästhage med, åh gissa vad, RUSS i.
Jag kände mig lite som ett med naturen nu på cykelturen för en halvmil sen kanske.

Bara jag och min cykel, ja och min kamera, och min
mobiltelefon,
och…okej, min bärbara laptop.

Hmm…inte så jättenaturmänniskoaktigt kanske nej. Antagligen inte. Men här ute i skogen är det ingen större risk att jag kan hacka mig in på nåns trådlösa nätverk. Jag tvivlar på att någon har det här. Jag tvivlar på att de ens har Internet.Jag menar… Erika har ju inte ens TV hemma och tycker det är underbart. Är det bara jag som behöver mina tekniska prylar för att tycka att livet är fullvärdigt? Hmmm.. endel säger att livet är fullvärdigt med kärlek, jag säger teknik. Gud vad jag är messed up. Och nu börjar alla kryp vakna till liv. Suck. Kryp överallt i den hr knäppa skogen.
Hmm. I alla blogguider. Ni vet ”Blogga? – Så här gör du”. där säger de att man hellre ska skriva kort och ofta än långt och sällan. Då tänker jag..men, som jag då, som skriver jäkligt långt och jäkligt ofta. Vad gör man då? Är det ok eller? Hmm..n ja nej kanske. Men men. Jag skriver av mig. Och jag borde ta och fara tillbaka nu. Jag är törstig och känner ett starkt tvångsmässigt behov av att spela betapet. Som sagt, messed up.

Bild 1: Kolla in mitt hår! Är det inte fantastiskt? Jag är nu typ nyfärgad till det här, därför syns det så tydligt, woohoo!

Bild 2: Ödetomten med det läskiga huset, som jag iförsig inte skrev nåt om. Men här är det. Ödetomten/Ödehuset.

Bild 3: och där har vi mig igen, med min laptop, framför ödehuset där jag sitter och skriver. (Självutlösaren är en trevlig pryl)

Bild 4:Och här... eller typ en kilometer bort, var andra stoppet på resan. Det här var bara den enda vägskylten. eller ja, typ 40 meter bort satt ännu en skylt där det istället stod "6 Hemse" men "44 Visby" så...hmm. jag tror inte de har koll.

Bild 5: Titta på de här fina hästarna. Jag tog flera bilder på det stoet och hennes föl. jag stod nog där en lång stund och bara såg på dem också. så fina. Det var väldigt länge sen nu.


Många bilder, mycket text. jaja. jag vet, jag ska försöka bättra mig nån gång.


Dagens tips: Åk raka vägen från Hemse mot Visby. sväng aldrig, då får du se de här. För övrigt, ta en stund nån gång och gör nånting. umgås med dig själv.

Det var tipset Nicklas fick av Moas tarotkort igår kväll. Tydligen kände jag redan mig själv..enligt korte hade jag genomgått nån inre resa. eventuellt. iallafall. jag har glömt.
Körsbärsvin är gott.

Inga kommentarer: