söndag 9 april 2006

England.... en vecka tillbaka


Just hemkommen från England.
mer precist i fredags runt 12-slaget på natten klev vi in i huset här hemma i Eskilstuna.
Mamma och Pappa hämtade mig och Erika på flygplatsen.
Just ja, erika ja, hon följde med till Eskilstuna, vi var ute på slagsta glass idag innan hon åkte iväg hem till sin morbror där hon kanske stannar hela lovet. we'll see.

Och ikväll var det alternight.
Men enligt kattis är det ingen mening att gå dit. och...ja, jag är ändå för trött, men inte tillräckligt för att sova.
nu alltså.
klockan är ju bara.... oj. halv tre.
jaja.

Hmm.. resan alltså. beskriva den. hmm. jag börjar med kvällen innan, när vi var på fest hos tonsättarlinjen. hmm. detta blir alltså sammanfattningen...

- "Karaoke är ingen jättehit på gotland"
- "Man kan lämna in medhavdsprit i baren om man vill"
- "Det r äckligare att prata om hår och hängbröst än om spyor(ja, kanske)"
- "låtsas inte att du vet vad du pratar om när du inte gör det" (Gäller både mig och Nicklas, men gud, vad ska man göra då? Jag kan inget om Konst(ig) musik!!)
- "Erika har en släkting som liknar Magnus Carlsson"
- "Nicklas pallade in pressen att låtsas gå på musiklinjen, så han övergav oss... rätt fort"
- "Kullersten är inget som det passar att gå i högklackat på"
- "Munkkällarn stänger way för tidigt"
- "Jag glömde min munkjacka i kollektivet där festen var..."
- "vi sov inte...vi gick direkt till båten klockan 6 på morgonen när festen tog slut."


citaten:

Frida: "Men när skulle jag ha sett en harpa i verkligheten!!?"
Moa: "På TV!"

Frida: "Hur tar man sig till källaren?"
Patrik: "Först går man nerför trappan."

Nicklas: " Du är nästan lite halvbright" (Till Frida nån gång på krogen stunden innan festen)


Resan till England börjar.

Hela hopen(klassen) kommer till båtterminalen. vi åker båt. jag sover. känner mig äcklig. sånt man gör när man inte sovit.

Vi kommer till nynäs, tar bussen.
kommer till stationen. jag mår illa. ringer Mamma och undrar vad det kan vara, men ljuger lite och säger att jag sovit åtminstone några timmar i natt. Hon vet inte...nehenej..

Mitt kort får för sig att det är ogiltigt. Pappa får föra in pengar på mitt andra kort, så att jag klarar mig.

Vi åker till flygplatsen.

På planet hamnar jag bredvid Erika(Som för övrigt är flygrädd) och Megan.

Erika fäller den oerhört intelligenta repligen "Nödutgångarna, är de på planet?"

Saker som gick fel denna lördag alltså:
  • Jag glömmer min älskade svarta munkjacka i kollektivet
  • Jag mådde illa, och lyckades faktiskt spy...kul...
  • Mitt kontokort förklarar sig själv skadat och ogiltigt(jag använde det dagen innan!)
  • Femhundralappen jag nyss fick ut från bankomaten tas inte emot i växlingsstället. den har varit med om en sprängning eller ett rån av bankomaten och är ogiltig och bränd.
  • De tar fel på min mp3-spelare och en kniv i min väska (men, de tyckte guldväskan var fin)

Vi kommer fram. vi väntar på en buss som aldrig verkar komma.

men till slut.

jag sover i bussen, vad annat kan man göra när man är dödstrött?? Vi kommer fram till megans hus, träffar Peter och Charlotte och får mat. underbart...när man knappt ätit på två dagar. Blir placerade i rum, Moa, Sanna, Jag, Sebastian och Marie i en rum. Anders för sig själv i hallen och Megan, Kerstin, Matilda, Erika,Jonas och Malin i ett annat rum. på något loft ovanför Anders bodde Ulrika och Lisa.

Söndag

Ingen vettig dag, jag ligger typ och sover hela dagen, och läser min bok "Lycka Tm" som jag köpte på åhlens innan vi åkte. så trött var jag.

Måndag

Vi åker runt och spelar upp våran teater(De i min grupp, Sanna, Matilda, Sebastian och jag) på skolor i området. vi får "Weardale" och "Wearhead" ett par småskolor i ...eh... stanhopeområdet.

Tydligen gillade de teatern.

Och frågade många frågor. om hur man sa "Cowhill" på svenska.

Vi svarade: "Kokulle". då frågade de om hur man sa "Lucy". Sanna svarade: "Ja, om du heter Lucy, kommer vi att kalla dig Lucy".

Nån unge säger "Hur stavar man till Newcastle?" Bara jag är dum nog att svara: "N-E-W....C-A-S-T-L-E"

Och alla barn klappar händerna och skrattar.

nån unge säger igen "Hur stavar man till "Chalk"?(På engelska förståss, ungen kan ju inte svenska)

Men eftersom jag inte direkt hör igenom den engelska dialekten och eftersom vi nyss pratade om chocolate så tyckte jag han sa "Choc" och svarade "C-H-O-C..... No more spelling questions!"

Konsert på kvällen i Town Hall...eller st. John's chapel kan det också ha hetat..

Tisdag

konserter...i newcastle....vi bor på ett scouthus nånstans i utkanten. på kvällen åker vi till en pub och spelar där.

Därav dessa nerskrivningar i min rosa lilla bok:

"Maten kostade 5.20, killen bakom kassan drar av 0.20. trevligt när sånt händer"

jo, verkligen trevligt, där sparade man lite.

"moa tjuvläser"

Påminnelse, drick fler smirnoff Ice och färre sliskciders. (På puben, där jag kom på om igen hur gott smirnoff ice är och hur äckligt sliskcider kan vara. ja...och hur äckligt öl är. especially guiness som är helt svart"

"SISTA BESTÄLLNINGEN! klockan 23.00. vad är detta?"

"Det skulle också vara intressant att se en cello bli överkörd av en bil. Moa håller med"

"Först springer en killa jättefort över gatan med ett videoband utan fodral och sen kommer en annan kille med en dammsugare på axeln. Vad skulle de göra? vem gör så?"

Frida: "Man känner sig liksom lite renare när man är ren" (Kommentaren om att det inte fanns några duschar i scouthuset.)

För övrigt går det inte att sova på stenhårda golv med ett minimalt tunnt liggunderlag

Onsdag

Durham.
Vi lämnar Newcastle och scouthuset och åker till Durham.
spelar på en skola...

och äter middag på en italiensk restaurang.

Frida: "Vi ger dem en svensk krona i dricks och sen springer vi!"
Erika: "Ja! jag kan också bidra med en krona!"

och sen konsert på...en kyrka... ja, en kyrka i durham. så var det.
sen åker vi hem....till Megans hus.

Hem ljuva hem.
ÄNTLIGEN FÅR MAN DUSCHA!!

Erika: "Hör så härligt det låter när det duschas!"
(Erika 5/5 när alla luktar röd och är flottiga och stinker svinhus och vill duscha. och kön går i ordningen Kerstin, Frida(Hah, jag var snabb), Lisa, Matilda och SEN Erika. Sen gjorde resten som de ville efter det.

Kransystemet i England är för övrigt superuselt. Två kranar som sitter två decimeter ifrån varann på varsin sida om handfatet. så man måste välja om man vill ha kallt eller varmt vatten.
KUL! (eller inte)

Torsdag
Sanna och jag går ut och upp till den höga kullen för att ta en titt på utsikten. sanna har redan sett den, men inte jag. tidigt på morgonen innan vi ska åka.

Tillbaks till Newcastle. workshop på en skola där.
Boende på scouthuset...igen. jag spelar biljard...förlorar...suck.
Och pingis. med mig själv eftersom ingen ville spela. dessutom fanns inga racketar så jag får spela med ett plastlock.
Och plattar mitt hår. ÄNTLIGEN. jag hatar de hemska halvvågorna i håret...eller i allafall ibland, de beror på hur fula de är.

Jonas tycker att min plats MITT på golvet precis framför dörren är illa vald. jag säger att jag inte vill blåsa bort. han hotar med att jag inte kommer att vara så glad när jag ligger och sover och han tar med sig ett gäng skottiska fotbollshuliganer, med kilt...som spelar säckpipa.
Jag säger att jag hoppas att de är snygga.
nejnej... jag tror nog att Jonas har mer att oroa sig för med dom där fotbollshuliganerna än vad jag har.

men men.
För övrigt tog han inte med sig några.
Fredag
Hemresedagen.
Peter hämtar liggunderlagen klockan tio. då får alla gå upp.
Scouthussnubben hämtar nyckeln klockan elva. då åker vi.

Konversation på metron:


random engelsk gubbe: "Are you going somewhere exciting?"
Frida: "Yes... home"
Moa: "We're going home" (Med sin fortfarande hesa röst...hon var förkyld hela veckan)
Gubben: "Oh, you've been somewhere exciting?"
Moa: "Yes, if you can call Newcastle exciting"
Gubben: "Hahaha"
och vi...skrattade väl också. antar jag.

mellan Walkergate och Monument stationerna.
Vid monument ligger affärerna i Newcastle. bara så att alla vet.

Sen slutade jag skriva i boken.
Men nu vet vi ju hur det gick. vi åkte till newcastle station. åkte med en buss till Glasgow(En hyrd 24mannars buss).
och tar flyget från glasgow till skavsta.
där man blev upphämtad.
detta blev ett långt inlägg. synd att historien är ännu längre.

men detta får räcka.

Inga kommentarer: