tisdag 1 januari 2008

Nyårsnatt i Eskilstuna

Nyår, ja.
Nu är jag vaken förresten, klev upp strax efter ett och sitter nu mest och väntar på mitt hår att torka lite så att jag kan blåsa det sen. Igår kom vi hem SEEENT. minns att jag såg på klockan 05.43 strax innan jag somnade.
Igår var det alltså nyår, hemma hos Martin och Sissela. Det var faktiskt väldigt roligt! Vid tolvslaget gick vi ner till Kloster Kyrka för att se på fyrverkerierna, och egentligen för att träffa Elins och mina föräldrar som ville stå vid kyrkan och bjuda på champanje, så blev det emellertid inte, eftersom Mamma hade ringt tidigare och hälsat att de tyvärr inte kunde komma ner då dem de var hos inte ville gå till kyrkan. Synd. Pappa hade visst varit riktigt ledsen över det.

Jag minns ändå att jag stod där i allt vimmel av människor medans ljus flög omkring och sköts i luften och för en sekund tänkte varför alla var där bara en vanlig natt klockan tolv. För egentligen är det bara en vanlig natt, då vi råkar få ett nytt år. Och alla fyrverkerier, och som Pierre sa, "tänk att det finns människor som det skjuts omkring jämt, då låter det ju såhär."
-"Ja...enda skillnaden är ju att vi får se ljusspelen i himlen, de riskerar ju att dö. Och här går vi som om ingenting hänt."
Och sen när jag stod där tänkte jag på alla stackars hundar och katter som hatar nyåret och blir livrädda av allt smällande. Minns att Daniel nämnde något om hans stackars livrädda hundar förra året.

Men...Nyår är en fin tradition. Jag tycker faktiskt det är kul att Eskilstuna kostar på ett stort fyrverkeri mitt i natten och att hela stan faktiskt ÄR där.
Förutom då mina stackars föräldrar som så gärna ville, men inte ville gå ifrån de människor de befann sig hos.

Bilden är en bild jag tog på endel av allt folk som stod på bron och såg på fyrverkerierna.

Inga kommentarer: