måndag 31 december 2007

2007… Sista i år...

Om ett tag går vi över och byter år. IGEN!
Oh my god var tog året vägen? Vad hände? Det var ett blandat år...det vet jag. Med massor av sidovägar och nyheter. Jag antar att vi får gå tillbaka till början. Nyårsafton 2006 som jag spenderade i Karlstad, jag for dit med ett gäng av Pierres vänner, kände mig aningen alienfierad, annorlunda, men lite spännande var det ändå. Och vi kan ju alla hålla med om att vid början av 2007 kände jag alla andra rätt ”Mycket” bättre. Faktiskt.
Sen var det Gothland. Jag bestämde mig för att stanna, med hjälp av villan och deras fina ord men kanske mest på Sebastian. Han hade alltid ett sätt att förstå mig på, han ville inte övertala mig, men han fick mig att förstå att våren inte är särskilt lång och att kärleken faktiskt kan hålla ett tag till.(jag antar att han fattade vad det var jag tvivlade på…trots att jag inte ens ville erkänna det för mig själv.)
Så jag stannade.
Och tiden gick, nu i efterhand är hela våren en stor massa av händelser, konserter, resor fram och tillbaka och så Daniels och mitt älskade stora rum i rektorsvillan. Men våren tog slut och jag grät, grät som en….en….känslomässigt instabil människa? Varje gång jag var tvungen att säga adjö till någon på avslutningsfesten i Jennys hus så grät jag, och jag ville aldrig gå, aldrig lämna något alls. Till slut stod jag, Moa, Erika och Nicklas(hela villan utom Daniel som inte klarade mer och hade gått hem) i en ring och grät lyssnandes på Nicklas berättelse om hur han kände för oss.(Ja, jag är fortfarande mycket medveten om hans "nykterhet" just då, men det spelar ingen roll!) jag minns inte ens vad som sades, bara att det var fint. För jag visste att jag verkligen skulle sakna dessa människor mest av alla. Ni var ju min familj kära Rektorsvillan!

Men sommaren kom, jag och Pierre fick prova på hur det var att vara tillsammans på riktigt, när man bor i samma stad. På gotland hade allt varit telefonsamtal och resor fram och tillbaka, med hjärtat på en plats och hjärnan hoppande nånstans emellan. Men som vanligt så längtade jag bort från Eskilstuna, Det var bara jobb, jobb, jobb och teater som gällde. Men…sad to say, ”en Midsommarnattsdröm” trots syster Elin, med Sigurdsteatern gjorde mig inte glad, bara irriterad.
Så får vi en lägenhet i Göteborg, Pierre och jag, och jag får börja plugga, bland ett gäng franskastuderande som jag inte kan förmå mig själv att vilja bli vän med. Jag vet inte varför de bara…passade mig inte. Nånstans. Högskolan var JOBBIG. Men…det gick. Jag är ingen avhoppare.

Stunder jag minns under 2007

  • Winedownprocess I Rektorsvillan
  • Käre vännen Sebbes uppklättranden på vår balkong bara för att prata
  • Nicklas milkshake på vardagsrumsbordet…Jag är ledsen, den STANNAR i mitt huvud för alltid
  • Reinfeldtdörren i badrummet. Vi har nog aldrig haft en bättre idé
  • Turnén runt mellansverige. Good times.
  • Mina krascher i huvudet och hjärtat. Hela min dumma världsbild som inte gick att hålla upp, jag föll och tvivlade ett tag. Inte så smart. Fejkbrunetti där.
  • ”Gubben stod stod på logen borra’ djupt, byxorna var spruckna mitt itu….”-Sjunget av Henrik i min telefon.
  • Jennys avslutningsfest. Jag har nog aldrig sett så många tårar på samma gång, jag tycker om att gråta… ibland, då ville jag i varje fall aldrig gå, och de måste ju ha betytt något.
  • En midsommarnattsdröm. Japp, det var jobbigt, och oftast var det inte ens kul, men ändå.
  • Flytten till Göteborg…
  • Utflytten från Pierres gamla ställe på Hisingen, jag kunde inte ha längtat mer till att få komma till Studiegången.
  • De extremt trista korridorerna på Humanisten. Men också det goda kaffet i språkskrapans tredje våning för endast fem spänn.
  • Och ännu ett aningslöst val att plugga filmmusik bakom en enormt missvisande titel som ”Musik och bildmedier i historien”. Skulle ni ha fattat att det handlade om filmmusik? Det gjorde inte jag… Men det gick ju bra ändå?
  • Mitt första IG någonsin. På grammatiktenta 2. sad to say, men nu är jag inte längre ”Aldrig haft ett IG-flickan” Fan, jag som tyckte det lät klatschigt.

    Förhoppningar inför 2008
  • Jag ska umgås med min nya klass… ELLER
  • Jag ska försöka umgås med min nya klass. Om det går.
  • Jag ska använda juicepressen oftare.
  • Jag ska plugga stenhårt och bli BÄST. BÄST I tell you.
  • Jag ska lära mig hålla kontakten med folk(Jag ska försöka…)
  • Ny större, centralare lägenhet?
  • Jag ska söka musikhögskolan. Väl?

Nu blir mitt omdöme skakat då jag hör på ”Happy new year” med ABBA från Daniels blogg…. Och så ska jag inte ha ångest inför klantiga onödiga saker. Fast…hade jag inte dem så vore jag inte jag. Och inte hälften av allt jag vill skriva om kom med, Jag vill ju göra som Nicklas och skriva fina saker om dem, För det var så fint! jag blev så glad. och jag tycker så mycket bra om er.Men jag gör kanske det någon gång. vänta bara.

Jag bytte kullerstenen till 39 kvadrat. Jag bytte landet mot storstan. Gothland mot Gothenburg. Musiken mot ett gäng idioter i en franskasal. Och distansen mot sambolivet. Och i ärlighetens namn så är det enda jag någon gång funderat på om jag gjorde rätt så är det musiken. Jag kan inte leva utan den på en daglig basis… Men kanske är jag för rädd och ovillig att bli någon lärare. Vi får väl se vad som händer.

Så...Om vi inte hörs igen i år. Gott nytt år!

Inga kommentarer: