onsdag 9 december 2009

Ett experiment med bröd

Idag har jag lekt med min köksvåg. Den råkar stå framme på bordet nu eftersom jag skulle väga lite böcker. Så när jag hade lite tråkigare än vanligt vägde jag en smörgås jag just rostat. 40 gram. -"Hmm... undrar vad den väger om jag lägger på lite smör?" Tänker jag och lägger på lite smör. 4 gram till! jag får alltså i mig 4 gram smör per smörgås jag tar. Om jag då äter två varje morgon får jag alltså i mig 4x2x7=56 gram smör i veckan. Dvs. 56x4= 224 gram på en månad. ett paket smör innehåller 600 g(om man har bregott) . Om vi även räknar Pierres smörkonsumtion som är ett-två gram mer. Vi säger ett för säkerhets skull: 5x2x7x4=280 gram i månaden.
224+280= 504 gram går åt i månaden(28 dagar), så det tar alltså 33 dagar att äta upp ett paket smör. Intressant.
Undrar vad jag egentligen borde ägna min tid åt?Här har vi bildbevisen från experimentet, Pierre som tar en pågenlimpesmörgås(Jag bakar nu, och snart är de slut. vi äter egentligen inte köpbröd ofta) Den väger 42 gram.

Pågenlimpemackan har rostats, och väger nu 36 gram(Pierres hypotes är att det beror på att vattnet har torkat bort. Kan ju stämma)Och på med en massa smör. Eller rättare sagt fem gram smör. 41 gram väger den nu.
Vad har vi lärt oss av det här?
  1. Att vatten är nyttigare än smör, alltså borde vi äta smörgåsen utan att rosta den?
  2. Att ju mindre vikt, desto bättre. Vi borde rosta den jättelänge och sen äta den utan smör, då väger den minst, alltså kan man äta mer?
  3. Att smörgåsen väger mindre som rostad med smör än orostad utan smör?
  4. Att det här experimentet var onödigt och inte tjänar ett enda dugg till mänsklighetens kunskap?
Välj själv. Själv tycker jag det var intressant att lära mig att jag behöver köpa ett nytt smörpaket ungefär var 33:e dag. Så jag lär ju testa samma experiment på mitt nybakade bröd sen när det är klart. Men nu ska jag hänga tvätt och sen plugga.

Inga kommentarer: