söndag 27 december 2009

Manligt och kvinnligt på HM

Jag spinner vidare på den där diskussionen om "Bra och dåligt" (Och med tanke på den kan jag säga att det är varmare på övervåningen nu sen jag höjde värmen, tack och lov) med en liknande diskussion om manligt och kvinnligt. Det här har tagits upp flitigt på den kurs jag läste i nu i höstas. Kvinnor lyssnar till exempel känslosamt på musik, skaffar sig relationer med den och sånt, medan män lyssnar mer tekniskt på gitarrsolon osv.
Frågan är om det bara är antaganden, eller om det faktiskt har någon vetenskaplig grund.(Jag brukar alltid bli så irriterad när föreläsare säger "Såhär ÄR kvinnor." Alla behöver ju inte vara på ett särskilt sätt, liksom)Men saker som är säkra är hur saker faktiskt görs annorlunda. Någon som tänkt på att kvinnors och mäns skjortor knäpps olika. Män har sina knappar åt höger och kvinnor åt vänster.
Och idag på HM handlade både jag och Pierre, jag fick en rosa påse och Pierre en brun. Varför?

Det kan ju förstås bara vara så att de lite mindre påsarna råkar vara rosa och de större är bruna Det KAN ju faktiskt vara så. Men det betvivlar jag. Jag såg inte en enda kille med en rosa kasse. Sen är ju killars kläder större, så de kanske helt enkelt alltid får de stora kassarna (För ni ser ju att Pierres påse är större. Det ligger nämligen en kavaj i den).Eller så har de även bruna småkassar.

Hur som helst, intressant gjort att skilja på folk istället för att ha samma påse till alla.
Nu är det dags att sova, tåget går tidigt imorgon.

Inga kommentarer: