tisdag 16 oktober 2007

Tappandet av en sko

Lektionen var ju flyttad.
Så...i morse klockan halv nio kollar jag på klockan och flyger upp. "NEJ! Inte nu igen!"Sen springer jag in i duschen och Pierre somnar om. (Som han vid detta laget lärt sig göra, jag springer upp före honom i princip varje morgon.)
Sen hände en massa ointressant. Ja, okej jag var sen som sjutton och väl framme vid skolan 10.13 springer jag uppför första bästa trappa eftersom det enda jag vet om den nya lektionssalen är att den ligger på övre våningen. Då kommer ett par av mina klasskamrater och jag blir lite lugnare. Jag är i varje fall inte själv om att vara sen.

Men det där är ointressant.

Det är farligt att åka spårvagn i Göteborg. För övrigt är det farligt att bo i en storstad fick jag läsa i dagens gratistidning från Punkt SE. uppenbarligen har det detta år hittils varit 187 attacker mot spårvagnar. (förra året var det 189 på hela året)Och... Hur många dagar har gått på det här året hittills? ja okej 287 enligt min uträkning. Dvs. fortfarandde 78 kvar.
Få se om jag hinner få vara med om nån innan dess. Vi kan ju hoppas på inte.
Efter lektionen springer jag till biblioteket på jakt efter en fransk bok. (Eller universitetsbiblioteket och söker på datorn, jag orkade inte gå till vanliga biblioteket) Hittade inte nåt vettigt så det slutade med att jag beställde hem en klantig bok från internet. (Jag måste ju dessvärre läsa nåt och den verkade inte HELT värdelös) Snart åker jag hemåt. Mest för att jag är trött på dagen. Och hela vägen till redbergsplatsen kommer jag. Sen tar det stopp ett tag. buss nr 17 är försenad i tio minuter. Så... När jag anser att det är onödigt att vänta längre på den går jag till trean som kommer åkande och tar mig nästan hela vägen fram. När jag är där ser jag 17 komma och jag springer tillbaka. Och vad händer då?JO, Jag tappar min SKO! Vem gör sånt? Först blir jag helt handfallen och står och stirrar dumt på min sko och funderar på vad jag ska göra?
  1. Jag kan ju inte fortsätta med bara en sko.
  2. Jag kan ju inte gå tillbaka och hämta den, då blir ju mitt misstag mer uppenbart!

Fast iförsig... en ensam sko på gatan tre meter bakom mig och jag barfota på höger fot. jepp... jag hämtar den alltså och springer sen(lite mer försiktigt) till buss nr 17. På bussen finns inte så många platser så jag sätter mig vid en sån där barnsvagnsplats som är reserverade för folk med barnvagnar. Vid nästa hållplats kommer en kvinna med en barnvagn och ett barn(som iförsig går själv bredvid barnvagnen) Och då gör ju jag som vilken människa som helst med lite medkänsla och reser mig upp precis när kvinnan och barnen kommer dit. Men, då kränger bussen till(Dumma busschaufför, vill du ta livet av mig?) och jag snubblar till och råkar sparka till ungen på benet. Jag tänker:

"fint, jag har sparkat ett barn. Nu hamnar jag i helvetet"
Och ber om ursäkt till kvinnan. Barnet börjar beklaga sig över sitt ben och jag står och skäms och undrar hur många som såg det där.. Sen framme på studiegången springer jag av fortast möjligt och aktar mig jävligt noga från att råka sparka till ungen igen.

Dagens örhängen: Spikklubban jag fick av Johan(eller Pierre, beroende på hur man ser det) och diverse småörhängen för utfyllnad.
Dagens kläder: Ljusa jeans, vit t-shirt med guldtryck, guldskärp. Ovanpå det min kavajjacka och en röd sjal. Dagens skor: Silverballerinaskor(de taskiga som jag tappade)

Inga kommentarer: