torsdag 18 mars 2010

Min mamma finns inte på Facebook

Facebook har nu gått om Google i antalet användare i USA enligt Brandchannel. Är det inte lite häftigt? tillsammans uppgår de båda tillsammans till 14% av det totala antalet besök på internet. Det är ju otroligt mycket!
Enligt en oberoende undersökning jag läste om på mashable.com verkar det faktiskt som om sociala medier tar över våra liv. Endel uppdaterar sin status eller twitter flera gånger under natten, kollar innan de kliver upp och har inget emot att bli avbrutna av meddelanden mitt under pågående möten.

Och så till en närbesläktad sak. Anledningen till att jag skriver överhuvudtaget. Samtidigt som jag upptäckte det där om sjukt många facebook-användare hittade jag den här fantastiskt roliga musikvideon(som följts av en hel drös liknande videor). Ett band som sjunger en låt som heter "My Mom's on facebook", där en av killarnas mammor skaffat ett facebookkonto och blivit vän med honom. Och nu sitter hon hela dagarna och kollar upp hans statusuppdateringar och skriver pinsamma inlägg.
Det verkar faktiskt lite jobbigt det där.

Mina föräldrar verkar dock ha bestämt sig för att inte skaffa sig ett konto.

- "Men vad använder man det till?" frågade min Pappa mig en gång.
Jag vet inte vad jag ska svara. Vad gör man egentligen på Facebook? Uppdaterar sin status? håller kontakt med gamla vänner. Tittar på bilder folk laddat upp?

Men videon är jätterolig, framförallt skrivtekniken mamman i videon använder. Min Mamma skriver på samma sätt. Fast hon finns inte på Facebook.

Och om hon fanns där tror jag faktiskt inte att hon skulle sitta och skriva pinsamma saker på min "wall" varje dag.
Tack och lov.

1 kommentar:

Eligin sa...

Pappa finns på facebook! Men han vägrar bli vän med sina barn för han tror att vi inte kommer att höra av oss längre om vi kan se vad han gör.