söndag 28 mars 2010

Promenad under Earth Hour

Var du med på Earth Hour igår? Vad gjorde du? Jag och Pierre stängde av all ström och tog oss en liten promenad och invidge mitt nya paraply då regnet äntligen börjat falla. Vi promenerade runt Berga centrum för att se om andra bestämt sig för att följa direktiven. Alla lampor runt vattentornet var släckta, och här och var såg man stearinljus eller ficklampor från fönstrena. Men i det stora hela hade folk misslyckats med att släcka sina lampor. Men det är nog inte konstigt. En lördagskväll när folk sitter framför tv:n och ser på körslaget eller Jakten på Julia. Man glömmer bort sig. Det är så.

Jag vet också att endel ser det som en handling utan riktigt värde, men det är en symbolisk handling. Inget annat. Det ska göra att du tänker efter. Jag ser det som att jag släcker för att visa att jag bryr mig. Oavsett om någon kan se det i mörkret.
I går kväll, strax innan earth hour invigde vi våra nya små gratängformar med en jättegod kycklingpaj. Pierre har länge velat äta paj, och även om jag inte direkt är någon pajälskare måste jag erkänna att den var god. Dessutom behövde vi inte köpa in en massa konstiga saker som vi aldrig använder annars, (som typ spiskummin) utan kunde använda vad vi redan hade hemma.
Receptet hämtade vi från Arla, men modiferade det lite. Dels tog vi hälften så mycket för att det inte skulle bli för mycket paj. Sedan gjorde vi vår egen chili-crème fraîche och bytte ut gratängosten mot mozzarella (Jag tycker verkligen inte om vanlig ost).

Dessutom är väl formarna alldeles to die for? Jag och Mamma hittade dem på Stockhome när vi var i Stockholm för några veckor sedan. Jag skulle gissa från att de är ifrån ib Laursen eller Greengate, men inget står på dem..märkligt. Jättefina är de iallafall.

andra bloggar om earth hour, recept

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag befann mig under Earth Hour på den utmärkta krogen Intermezzo i Malmö, i goda vänners lag. Så hemma hos mig var det väl rätt så nersläckt.

Malin L sa...

Hej vilken fin blogg :)

maddie sa...

ser gött ut!