tisdag 25 december 2007

Det här med juldagen

Som Daniel säger: "Är det så här det ska vara så vill jag inte vara med längre.", Men jag säger dig, Daniel, det har bara börjat, det blir ännu värre med åren. Till slut är du som min pappa som inte vill ha någonting vare sig i julklapp eller födelsedagspresent.
Om du har tur vill säga.

Här i Eskilstuna är dagen grå och fuktig. Mitt rum är som vanligt svinkallt, men utanför är det ingen imma på fönstret utan vattendroppar, det måste ju betyda att det är varmare.
Och snart borde jag fara iväg till Gillberga, jag ska bara ta och väcka Elin och Emil så att någon kan köra ut mig. Eller fråga om jag får ta bilen och lämna tillbaka den imorgon. Eller nåt, vem vet.
Jaja, hur som helst.
Julen är inte en dålig högtid, det är faktiskt en rätt trevlig högtid.Och i min familj finns det några så kallade traditioner...typ

1. Julbordet(uppdukat på köksbordet för att plockas med och ätas i vardagsrummet)
2. fika-alltid under kalle Anka
3. Tomten, han dyker alltid upp strax efter Kalle Anka vid kvart i fyratiden
4. julklappsutdelning(Någon med varierande frivillighetsgrad hjälper till.)
5. julklappsöppning(Sen barnen kom in i historien är detta mycket lättare och roligare. Barnen blir glada för allt)
6. kvällsfika och helst en brädspelsomgång
7. Se på gamla filmer från Karins, min, Jeppes och Elins barndom.(Gärna klassikerna, som när Frida 1,5 år häller ut gröt på bordet...varför är det så kul egentligen?)
8. Folk blir trötta och lägger sig. oftast aningen för sent.

Hmm... punkt sju borde vara en anledning att aldrig släppa in pojkvänner till juletiden, så slipper de se mina föräldrars tusen barnbilder och filmer från tiden då filmkamera fortfarande var nytt.
Och idag är det juldagen. Och jag har ännu inte ätit frukost. duktigt.

Inga kommentarer: