måndag 22 februari 2010

Jag vill inte heller åka tåg idag.

Här sitter jag med min dator, och här har jag suttit sen jag kom hem efter att ha följt daniel till bussen i 16 minusgrader. Jag sitter och ser på Sj:s hemsida hur resan från den ena kusten till den andra går för stackars Daniel i dessa osäkra tider. endast två minuter sent avgick tåget från kalmar, och lämnade nu ungefär en kvart sent emmaboda. Här finns åtminstone information att tillgå, och det är ju skönt. I stockholm däremot verkar situationen vara en annan.
Igår föreslog SL till alla de 700 000 jobbpendlare att det vore bäst att stanna hemma eftersom trafiken är så hopplös. Undrar hur många som gjorde det?
Hur fungerar förresten en stad när 700000 människor inte åker till jobbet? Jag antar att jag får uppdatering om det senare.
Men det är inte svårt att förstå varför de ska stanna hemma. All tunnelbanetrafik ovan jord är nämligen inställd. Och så ska de sätta in ersättningsbussar. Men hur fungerar det när vägarna är glashala? För säkerhetens skull skulle jag om jag varit banverket ställt in allt. ALLT.

Men så kan man ju inte heller göra, då får man ju en massa problem för det också.
Det är bara att inse. Hur man än gör är det nämligen fel. Läggs alla skattepengar på snöröjning och isborttagning nu kommer pengarna vara slut till när vägarna behöver underhållas i sommar. Läggs inga pengar på snöröjning klagar folk på det.
2000 plogbilar är ute och åker nu för att ploga rent vägarna. Vad säger det om situationen? Det är inte SJ:s fel. de lägger nog alla resurser tillgängliga på att lösa problemen. Visst kunde informationen vara bättre. Och servrarna borde kanske klara mer trafik.(hemsidan har gått långsamt flera dagar nu)Men helt ärligt... Jag tror inte SJ vet så mycket mer än passagerarna när tågen står still.

Själv sitter jag och funderar över de tillfällen som jag kommer att beröras mycket av vädret. Som imorgon, när jag ska åka (gissningsvis) ersättningsbuss på isgatorna till hultsfred. Bara tanken får mig att hoppas på att tågen från stockholm till hultsfred blir inställda så att inte heller föreläsaren kommer till hultsfred. Allt för att jag ska slippa sätta mig i dödsbussen tisdag morgon. Kanske har historierna skrämt mig, och de borde skrämma andra.

För övrigt ska nya oväder dra in ikväll. Här i Kalmar får vi kanske 10 centimeter, men ju längre norrut, ju värre blir det väl. Vi får väl se. Jag är glad att Daniel kom iväg innan det blir värre. Hans tåg ser just nu, enligt SJ:s hemsida, ut att vara ungefär en kvart sen. Inte mer.

nu är det -14 enligt min termomter. Jag vill inte gå ut.

Vädret Kalmar



Andra bloggar om: Snöovädret, kaos, kollektivtrafik, sj, sl, snö,

Inga kommentarer: