fredag 12 februari 2010

Försvunnen svensk schlager återfunnen i Danmark

Jo du, imorgon är det melodifestivaldeltävling nr 2.
Som säkert alla vet kan man ju faktiskt lyssna på låtarna nu, de lades faktiskt ut på SVT redan klockan 14.00 idag. Och jag tycker faktiskt om att lyssna lite grann på låtarna innan jag ser dem på riktigt. Den här gången är jag dock inte imponerad. Förra veckan tyckte folk att det var dåligt, men det tyckte inte jag! den här veckan tycker dock jag att det är helt värdelöst, så kanske tycker andra att det är bättre. Vem vet?
Nu ska jag inte gå in på det där, och förklara hur låtarna kommer låta, det kommer tidningarna förklara så bra för dig imorgon ändå. Men... jag är inte imponerad. Än så länge. Men jag har ju bara lyssnat runt 20 sekunder på varje låt också(Man ska inte höra för mycket! Den där Daniel påstår till och med att det är fusk att lyssna på bidragen innan klockan åtta på lördagskvällen)

ESC Sweden finns det förresten bekräftat att Alexander Rybak kommer till Globen på Melodifestivalens final den 13 mars. Då ska han alltså dit och trängas med svenska folkets nya favorit Dolph Lundgren.

Han verkar ha rätt fullt upp nu, den där norrmannen, men han behöver ju i varje fall inte oroa sig för att missa den norska finalen. Den har nämligen redan varit, och avgjordes för någon vecka sedan. Vinnarlåten är skriven av Fredrik Kempe och en norsk vid namn Hanne Sörvaag(Nu vet vi varför han bara har två bidrag i den svenska tävlingen i år) och sjungen av en kille som heter Didrik Solli-Tangen.


Jag har lyssnat på den här låten några gånger nu och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Låten är jättevacker, men den där Didrik passar inte riktigt för den. På vissa ställen är hans röst klockren, men på andra låter det bara nervöst och skakigt.

Det hade kunnat vara fantastiskt. Men om inte Didrik övar in det mer och lämnar sin operaträning hemma(Ja, killen sjunger faktiskt opera, riktigt bra också) så lär det inte gå lika bra i år.

Men vi får väl se. Förra året lyssnade jag en gång på Alexander Rybak vid i början av Mars och sa att där hör ni vinnaren. Det var jag dock inte ensam om att säga.

Norge är inte ensam om att ha en svensk upphovsman bakom vinnaren. Nej, i Danska Melodi grand Prix är det Thomas G-son, Erik Bernhag och Henrik Sethsson som skrivit "In a Moment Like This". Nu vet vi vem som stal den svenska schlagern folket frågat efter sedan förra veckan. Den här har nämligen allt som en framgångsrik "svensk schlager" behöver, nämligen Abbakänsla, tonartshöjning och vindmaskin. Dessutom fastnar den i huvudet efter en enda genomlyssning och biter sig sedan fast där för alltid.

Den här hade gått långt även i Sverige.

Inga kommentarer: